Osteoporoos ehk luuhõrenemine

Osteoporoos, mida on võimalik vältida, on peamine luumurdude põhjustaja ning seda järk-järgulist seisundit iseloomustab mineraalainete puudus luudes. Mida varasemas eas selle probleemiga tegelema hakata, seda suuremad võimalused on vältida valu ja luumurde hilisemas eas.  

Mis see on?

Osteoporoos, mille sõna tuleneb ladinakeelsest väljendist ‘porous bones’, on järkjärguline seisund, mis vähendab luude massi (mineraalset koostist) ja nõrgestab nende struktuuri, muutes nad väga tundlikeks luumurdude suhtes. See seisund mõjutab ühte naist kolmest ning väga suurt hulka mehi. Hormooniasendusteraapia kaitseb osteoporoosi eest, kuid palju naised otsustavad seda mitte kasutada. Kuigi ükski meede üksinda ei ole piisav, et haigust vältida, võivad erinevad toidulisandite kombinatisoonid ja elustiili muutused olla efektiivsed limiteerimaks kahju.  

Sümptomid 

  • Esimene märk võib olla dramaatiline: ülitugev seljavalu või murd (tihti selgroog, puus või ranne).
  • Teised klassikalised sümptomid hõlmavad kasvu järkjärgulist vähenemist koos esialgu salalikult arenevat kühmus poosi (lese kühm).  
  • Hammaste röntgenpildid võivad tuvastada osteoporoosi varakult, sest paljastavad luu kaotust lõuas.  

Mis seda põhjustab? 

Menopausijärgne östrogeeni vähenemine on otseselt seotud osteoporoosi suure kasvuga eakamate naiste puhul. See hormoon aitab kehal imendada kaltsiumit ja hoiab luud tugevatena (eakamad mehed kogevad samuti osteoporoosi, kuid luutiheduse vähenemine on reeglina väiksem, sest meestel on tihedamad luud). Osteoporoosi riskifaktoriteks on varajane menopaus, regulaarne kaaluhoidva treeningu puudumine ning kaltsiumi ja muude oluliste luude tootmiseks vajalike toitainetevaene toitumine. Osteoproosi haigestumise risk on suurem ka nendel, kellel on väikesed luud (näiteks valged ja Aasia naised on pigem väikesekasvulised), ollakse alakaalulised või kui perekonnas on ka varem osteoporoosi haigestunuid olnud. Ohuteguriks on ka steroidide või krambivastaste ravimite pikaajaline tarvitamine 

Kuidas toidulisandid aidata võivad 

Soovituslikud toidulisandid – võetuna vähemalt kuus kuud – võivad aidata luid tugevdada. Neid on ohutu tarbida samaaegaselt retseptiravimite ja östrogeeni teraapiaga. Luid tugevdavate toodete kombinatsioonide tarbimine võib olla mugav ja odavam viis mitmete toidulisandite tarvitamiseks, kuid antikoagulantsete ravimite tarbimisel olge ettevaatlikud, sest paljud lisandid sisaldavad K-vitamiini, mis võib tõsta vere hüübimise võimet.  

Kaltsium on hädavajalik säilitamaks luude tugevust; D-vitamiin tagab kaltsiumi hea imendumise ning mineraalid magneesium ja boor aitavad konverteerida D-vitamiini kasutatavasse olekusse. Hiljutised uuringud seostavad antioksüdantset C-vitamiini suurema luu massi ja paranenud kollageeni (proteiin, mis tugevdab luid ja neid ühendavaid kudesid) vormiga. Ka tsink, vask ja mangaan on olulised mineraalide imendumiseks ja luude heaoluks. Kaitsevõimet saab täiendavalt parandada veel teisi olulisi vitamiine ja mineraale, nagu räni, B6 vitamiin ja foolhapet, lisades. 

Toidulisandite soovitused

AnnusSoovitused
Kaltsium500 mg 2 korda päevastarvitada koos toiduga
D-vitamiin25 iu 2 korda päevaseriti oluline talvel, kui päikesevalgus on piiratud
Magneesium250 mg 2 korda päevastarvitada koos toiduga
Boor15 mg päevasvähendab kaltsiumi kadusid; võib suurendada östrogeenilisi reaktsioone
C-vitamiin500 mg 2 korda päevaskõhulahtisuse ilmnemisel vähendada annust
Tsink15 mg päevaskui tarvitada tsinki sisaldavaid lisandeid rohkem kui kuu, siis tuleks kasutada selliseid, mis sisaldavad 2 mg vaske
Mangaan5 mg kord päevasseotud luu metabolismiga

Hiljutised leiud 

Massachussettsis asuva Tuftsi Ülikooli uurijad raporteerisid, et 500 mg kaltsiumi koos 17.5 µg D-vitamiinga võib poole võrra kahandada luumurdude riski vanemate meeste ja naiste puhul. Varasem uuring tuvastas, et need samad toidulisandid, võetuna kaheaastase perioodi vältel, vähendavad naiste puusa murru tõenäosust 43% võrra.  

Faktid ja nõuanded

Vaid 15 minutit päikese käes tõstab kehapoolset D-vitamiini tootmist, mis on eluliselt vajalik tugevate luude tarvis. Vähene valgus talvel võib samuti takistada seda protsessi. Kuid pea meeles, et nahka tuleb alati kaitsta päikese kahjustuste eest.   

Mida võite veel teha? 

  • Tehke regulaarselt kehakaalu hoidvaid harjutusi (nagu kõndimine või raskuste tõstmine), mille puhul jalgade või muude kehaosade vastupidavus areneb.  
  • Lõpetage suitsetamine. Harjumusest loobumine ei ole kasulik mitte ainult luudele, vaid ka üldisele tervisele.  
  • Piirake alkoholi tarbimist ühe või kahe alkoholikoguseni päevas.  
  • Menopausi ajal tuleks kaaluda hormooniteraapia kasutamist.  
  • Sööge kaltsiumirikast toitu. 
  • Sööge piisavalt puu- ja juurvilju saamaks vitamiine ja mineraale, ja piisavalt sojatooteid saamaks isoflavoone, millel on östrogeensed omadused.  

Minge kindlasti arsti juurde kui:

  • Kahtlustate luumurdu.  
  • Tunnete äkitset tugevat valu seljas – see võib viidata osalisele selgroo murrule.  
  • Tunnete tugevat valu luudes (selgroos, ribides või jalgades) pärast vigastust.  
  • Pole sümptomeid esinenud, kuid on mitmeid olulisi riskifaktoreid – küsige arstilt kas tuleb teha lühike ja valutu test mõõtmaks luude tihedust.  

MEELDETULETUS – kui teil esineb haiguseid, konsulteerige enne toidulisandite tarbimist arstiga 

Allikas: Practitioner´s Guide to Nutritional Supplements