Tagasi

Väsimus

Categories

Nii Hippokrates kui Shakespeale on kirjutanud sellest.

Läbi aegade on väsimus nagu katk kangekaelselt kurnanud inimkonda. Tänapäeval on „pidevalt väsinud“ kõige levinum mittespetsiifiline diagnoos üldarstipraksises ja miljonid inimesed peavad seda järjekindlalt üheks nende peamiseks terviseprobleemiks.

Mis see on?

Väsimus ei ole küll iseenesest päris haigus, kuid on tavaliselt mõne teise probleemi klassikaline sümptom: halb toitumine, ületöötamine, vähene (või üleliigne) treening, unetus või halvad magamisharjumused; või mõni spetsiifiline meditsiiniline häire, nagu näiteks premenstruaalne sündroom või depressioon. Väsimus on kurnatuse üldtunne, millest on raske lahti saada, kuid see erineb kontrollimatust kroonilise väsimuse sündroomist, mille puhul väsimus püsib vähemalt 6 kuud ning mida ei leevenda ei magamine ega puhkus ja kroonilise väsimuse sündroomiga kaasnevad tihti veel sellised sümptomid nagu mälukaotus, palavik ja liigesevalud.

Sümptomid

  • Katkendlik või pidev; püsiv või pikaldane väsimus, mis kestab rohkem kui kaks nädalat.
  • Isiksuse muutused, eriti just kalduvus vihaseks, rahutuks või depressiivseks muutuda pideva väsimuse tõttu.
  • Vähenenud keskendumisvõime, raskused tuttavate ülesannete teostamisel, vähesem huvi tegevuste suhtes, mis varem tundusid atraktiivsed.

Peaaegu iga vitamiini või mineraali puudulikkus võib immuunsüsteemi rõhuda ning see omakorda väsimust põhjustada.

Mis seda põhjustab?

Paljude väsimuse all kannatajate puhul võib väsimust seostada stressi, ärevuse, depressiooni või vähenenud immuunsuse ja krooniliste infektsioonidega. Väsimust on seostatud ka diabeedi, kilpnäärme või neerupealise alatalitlusega; ning südame-, maksa- ja neeruhaigustega. Peaaegu iga vitamiini või mineraali puudulikkus võib immuunsüsteemi rõhuda ning see omakorda väsimust põhjustada. Toitainete, mis on seotud punaste vereliblede moodustamisega (raud, foolhape, vitamiin B12 ja B6), puudulikkus võib põhjustada väsimust seetõttu, et eelmainitud verelibled transpordivad hapnikku energia jaoks. Naiste puhul võivad väsimust põhjustada kõikuvad hormoonitasemed raseduse ja menopausi ajal või aneemia raskete menstruaaltsüklite ajal. Samuti võivad väsimust esile kutsuda ravimid, sealhulgas vererõhutabletid ning ka magamishäired.

Kuidas toidulisandid aidata võivad?

Siin loetletud toidulisandeid tohib kasutada üksnes siis, kui väsimust põhjustav meditsiiniline seisund on välistatud. Kahekuuline ravikuur peaks tooma leevendust. Alustage vitamiinidega ning ühega kahest zenžennist. Väsimuse mittekadumisel lisage magneesiumi ja linaseemneõli. B-kompleksi vitamiinid toetavad närvi – ja immuunsüsteemi. Nad suurendavad valgete vereliblede efektiivsust, mis võitlevad bakterite ja viirustega ning nad on vajalikud ka punaste vereliblede õigeks replikatsiooniks. Tähtis on ka C-vitamiin, mis toetab immuunsüsteemi funktsioone, aitab parandada kude ning toetab neerupealset nääret, mis kontrollib keha stressihormoonide tootmist.

Zenženni kasutatakse kõige rohkem keha energiatasemete tõstmiseks. Korea (Panax) zenženni on Aasias pikka aega sellel samal eesmärgil kasutatatud. Siberi zenženn sisaldab koostisosi, mis võitlevad väsimusega. Vähene magneesiumi puudulikkus võib teatud inimeste puhul olla väsimuse põhjuseks. Mineraali kahekuuline ravikuur peaks igasuguse puudulikkuse kõrvaldama. Aitavad ka kalaõlid (taimetoitlastele ja veganitele linaseemneõli), mis pakuvad rakumembraanide terviklikkust kaitsvaid ja immuunsüsteemi tugevdavaid olulisi oomega-3-rasvhappeid.

Toidulisandite soovitused

Annus Soovitused
B-vitamiinide kompleks 1 tablett päevas koos toiduga Kasutage B-50 kompleksi koos 50 μg B12 vitamiini ja biotiiniga, 400 μg foolhappe ja

50 mg kõikide teiste B grupi vitamiinidega

C-vitamiin 500 mg kaks korda päevas Kõhulahtisuse ilmnemisel vähendada annust
Korea ženženn 1200 mg (ekstrakti koguses) üks kord päevas Sisaldab standardiseeritult vähemalt 20 mg ginsenoside nimelist ainet
Siberi ženženn 100 mg ekstrakti üks kord päevas Sisaldab standardiseeritult vähemalt 810 μg eleutheroside nimelist ainet
Magneesium 450 mg üks kord päevas 2 kuud järjest Manustada koos toiduga, kõhulahtisuse ilmnemisel vähendada annust
Kalaõlid 2 kapslit, mis annavad 720 mg EPA-t ja 480 mg DHA-d päevas Taimetoitlased võivad asendada 1000 mg linaseemneõliga 2 korda päevas

Hiljutised leiud

Abinõud väsimuse vältimiseks ja ravimiseks võivad aidata tõsta pikaealisust, eriti just vanemate inimeste seas. Uuringute läbiviijad uurisid rohkem kui tuhendaet 1914. aastal sündinud inimest ning leidsid, et pikaajaline väsimus on täpsem surma ennustaja kui traditsioonilised kriteeriumid nagu suitsetamine või söömisharjumused.

Kas teadsid, et…

Kofeiiniga karastusjoogid võivad takistada magama ning sügavasse unne jäämist kuni 10 tundi pärast joogi tarbimist.

Mida võite veel teha?

  • Tukastage 20 minutit pärastlõunal või pärast tööd. Kuid pange kell äratama: pikem uinak võib segada ööund.
  • Ärge jätke hommikusööki vahele. Enne magama minemist vältige suuri toidukordi, rasvast toitu, alkoholi ja kofeiiniga karastusjooke.
  • Minge magama ja ärgake iga päev samal ajal; magage vähemalt 8 tundi ööpäevas.
  • Olge aktiivne. Mõõdukas treening on retsept, kuidas ennast vähem väsinuna tunda.
  • Ärge arvake, et suhkruga toidud teile energiat annavad. Selle asemel sööge hoopis kompleksseid süsivesikuid (pasta, täisteratooted, oad), puuvilju ja juurvilju.
  • Väsimuse püsimise korral laske teha vereanalüüsid kilpnäärme probleemide või aneemia kontrollimiseks.

Minge kindlasti arsti juurde kui:

  • väsimus kestab kauem kui kaks nädalat või kui sellega kaasnevad ka teised sümptomid, nagu palavik, kaalukaotus, iiveldus, kähedus või liigesevalud
  • kui väsimus põhjustab unisust ka päeval, mis segab normaalseid igapäevatoimetusi.

MEELDETULETUS – kui teil esineb haiguseid, konsulteerige enne toidulisandite tarbimist arstiga

Allikas: Practitioner´s Guide to Nutritional Supplements