Tänapäeval on naistel rohkem võimalusi menopausi sümptomitega toime tulemiseks. Hormoonasendusravi on tavameditsiini vastus, kuid paljud naised leiavad, et looduslikud teraapiad pakuvad samuti leevendust kuumahoogudele ja öistele higistamistele

Mis see on?

Tavaliselt lõpetavad naise munasarjad munarakkude produtseerimise 50. aastate alguses ning menstruaaltsükkel lakkab. Kui naisel ei ole menstruatsiooni kuue kuu jooksul olnud, siis on ta menopausi läbinud. Kuigi menopaus ei ole haigus, võib sellega mõningaid ebameeldivaid sümptome kaasneda. 5-10 aastat enne seda, kui naisel on viimane menstruatsioon, võib ta kogeda menstruaalseid ebakorrapärasusi, kuumahooge ja ärritatavust; pärast menopausi võib esineda võimalikku tupekuivust, luumassi vähenemist ning südamehaiguste suurenenud riski.   

Sümptomid

  • Kuumahood. 
  • Öised higistamised. 
  • Menstruaalsed ebakorrapärasused. 
  • Tupekuivus. 
  • Ärritatavus või kerge depressioon. 

Mis seda põhjustab?

Kuna munasarjad lõpetavad järk-järgult hormoonide östrogeeni ja progesterooni produtseerimise, suurenevad menopausile sarnanevad sümptomid ja südamehaiguse ja osteoporoosi risk. Nende muredega toime tulemiseks valivad mõned naised hormoonasendusravi (HAR), kuid kartus pikaajalise HAR´i ja rinnavähi seose suhtes või lihtsalt usk, et loodus peaks käima oma rada, motiveerib paljusid teisi naisi looduslikke vahendeid proovima. Need looduslikud ravimeetodid on kasulikud ka naistele, kes kogevad menopausile sarnanevaid sümptomeid ka siis, kui neil veel menstruatsioon esineb (faas, mida kutsutakse perimenopausiks). Perimenopausi puhul ei soovita enamik arste HAR´i.  

Kuidas toidulisandid aidata võivad?

Kui te ei vali HAR´i, võite kasutada tabelis loetletud ravimtaimi, et kuumahoogusid ja teisi sümptomeid kontrolli all hoidaNende tarbimine koos mõne teise ravimtaimega peaks kõige paremini mõjuma. Esmalt proovige musta cohosh´i ja vitex´it (chasteberry). Need ravimtaimed aitavad hormoonitaset stabiliseerida, vähendades kuumahoogusid, depressiooni ja tupekuivust. Siberi zenženni peetakse heaks naistele mõeldud toonikuks ning sellel võib ka muid kasutegureid olla.   

Kui eelnimetatud kombinatsioon leevendust ei paku, lisage salveid, millel on taimelaadsed koostisosad (fütoöstrogeenid), mis täidavad sarnaseid funktsioone nagu naise keha poolt produtseeritav östrogeen. Lisaks võivad menopausi järgselt ned toitained mõjuda hästi südamehaiguste ja osteoporoosi riski vähendamisele.

Uuringud on näidanud, et sojatoidud võivad olla head südamehaiguste ennetamiseks, sest näiteks kuumahoogusid ja teisi menopausi sümptomeid esineb harva riikides, kus soja on üheks põhitoiduks. Kui aga sojatoitude maitse on vastumeelt, proovige toidulisandeid, milles sisalduvad soja isoflavoonid – koostisosad, mida peetakse osaliselt vastutavaks soja kaitsva toime eest. 

Uuringud on näidanud, et vitamiin E aitab ennetada südamehaigusi, vältides “halva” kolesterooli (LDL) kinnitumist arteri seintele. Mõned naised leiavad, et suur annus E-vitamiini leevendab samuti kuumahoogusid. Kaltsium ja magneesiumon hädavajalikud tugevate luude jaoks ning aitavad osteoporoosi vältida. Nende paremaks imendumiseks on soovitatav manustada neid koos D-vitamiiniga. (Võite lisaks manustada E-vitamiini, kaltsiumi, magneesiumi ja D-vitamiini isegi siis kui kasutatate HAR´i).  

Toiduslisandite soovitused

Annus Soovitused
Siberi ženženn 100 mg ekstrakti üks kord päevas sisaldab standardiseeritult vähemalt 810 µg eleutheroside nimelist ainet
Kaltsium/magneesium 500 mg kaltsiumi ja 250 mg magneesiumi üks kord päevas valige toidulisand, mis sisaldab ka 10 µg vitamiini D
Salvei 500 mg ekstrakti üks kord päevas sisaldab standardiseeritult 2,5 % rosmariinhapet
E-vitamiin 400 iu päevas antikoagulantide tarbimisel konsulteerige arstiga

Hiljutised leiud

Pärast probleemseid katseid HAR-iga, on looduslikud ravimid menopausi sümptomite jaoks muutunud üha enam populaarsemateks. Hiljutine 12-nädalane uuring näitas, et isoflavooni sisaldav toidulisand aitas viie kõige tavalisema menopausi sümptomi puhul, sealhulgas libiido, kuumahoogude ning eriti just unetuse puhul 

Faktid ja nõuanded

Vitamiin C ja flavonoidid võivad vähendada tugevat vereeritust, mis ilmneb tihti enne menopausi. Need toitained tugevdavad kapillaarseinu, mis nõrgenevad just vahetult enne menstruatsiooni ja menstruatsiooni ajal. Flavonoidid võivad kontrollida ka kuumahooge ja tujukõikumisi.  

Mida võite veel teha?

  • Vältige alkoholi, šokolaadi, kohvi ja vürtsikaid toite. Need kõik võivad kuumahood hullemaks muuta. 
  • Treenige regulaarselt, et vähendada kuumahoogude arvu ning et vältida südamehaigusi. Kerge treening võib ka aidata luid kaitsta.  
  • Olla leiges vannis igal hommikul ligikaudu 20 minutitmõned naised on avastanud, et see igahommikune rutiin ennetab kuumahooge terve päeva jooksul. 

 

Minge arsti juurde kui:

  • Hakkate tunnetama muutusi oma menstruaaltsüklis – uurige, kas need sümptomid on seotud menopausiga või mõne muu põhjusega.  
  • Teil on südamehaiguste või osteoporoosi suurenenud risk. 
  • Teid segavad sümptomid, mida ei leevenda looduslikud ravimid. 

MEELDETULETUS – kui teil esineb haiguseid, konsulteerige enne toidulisandite tarbimist arstiga 

Allikas: Practitioner´s Guide to Nutritional Supplements