Tagasi

Raud ja rauda sisaldavad toidulisandid

Categories

Raud on eluks vajalik mineraalaine – tal on võtmetähtsusega roll punaste vereliblede, mis transpordivad hapnikku, moodustamisel. Rauda on võimalik saada nii toidust kui ka toidulisanditest. Rauapuuduse korral võib välja kujuneda aneemia – punaste vereliblede madal tase organismis.

Miks tuleks raua toidulisandit tarvitada?

Raua toidulisandeid kasutatakse enim erinevate aneemia tüüpide puhul. Aneemia võib põhjustada väsimust, nõrkust, peapööritusi, kahvatut või kollakat nahka ning teisi sümptomeid. Aneemia sümptomite korral tuleb pöörduda arsti poole, mitte ise haigust ravima hakata.

Raua lisandeid kasutatakse aneemia raviks kui selle põhjused on:

  • rasedus
  • rasked menstruatsiooniperioodid
  • neeruhaigus
  • keemiaravi

Raua lisandeid soovitatakse eelkõige imikutele, mudilastele, noortele neidudele ja lapseootel naistele, et aidata ennetada aneemiat. Enne raua lisandi võtmist on soovituslik konsulteerida arstiga.

Kui palju rauda tarvitada?

Soovituslik päevane annus sisaldab nii toidust kui ka toidulisanditest saadavat kogust.

Lapsed:

7-12 kuud – 11 mg päevas
1-3. aastased – 7 mg päevas
4-8. aastased – 10 mg päevas
9-13. aastased – 8 mg päevas

Naised:

14-18. aastased – 15 mg päevas
19-50. aastased – 18 mg päevas
51. aastased ja vanemad – 8 mg päevas
Rasedad – 27 mg / päevas
Rinnaga toitvad emad – alla 19. aastased 10 mg ning 19. aastased ja vanemad 9 mg päevas

Mehed:

14-18 aastased – 11 mg / päevas
19 aastased ja vanemad – 8 mg / päevas

Raua lisandeid on soovitav võtta tühja kõhuga, sest siis on selle mineraalaine imendumine parem. Kui tunnete, et nii mõjub maole ärritavalt, siis tarvitage koos toiduga.

Suurtes kogustes on raua lisatarvitamine ohtlik. Täiskasvanute ja vanemate kui 14. aastaste laste päevane maksimumkogus on 45 mg. Alla 14. aastased lapsed ei tohiks võtta üle 40 mg päevas.

Ameerika Pediaatrite Akadeemia soovitab anda rinnaga toidetavatele imikutele 1 mg / kg kohta suu kaudu manustatavat rauda alates neljandast elukuust. Seda peaks tegema seni kuni toitumisse lisanduvad rohkem rauda sisalduvad toidud, nt rauaga rikastatud hommikumüslid.

Soovituslik on alati konsulteerida perearstiga ning küsida nõu palju sina või su laps peaksite rauda tarbima.

Kas rauda saab toidust?

Enamik inimesi saab vajaliku annuse rauda enda toidulaualt ning parimad looduslikud rauaallikad on:

  • kala, looma- ja linnuliha
  • juurviljad nagu spinat, brokkoli, lehtkapsas
  • kuivatatud puuviljad ja pähklid
  • oad, läätsed ja herned
  • rauda lisatakse ka mitmetesse toiduainetesse nagu hommikumüslid ja leib

Millised riskid võivad kaasneda raua tarbimisega?

Kõrvalnähud – normaalsetes kogustes raua tarbimine võib ärritada kõhtu, muuta väljaheiteid, tekitada kõhukinnisust.

Riskid – ära võta raualisandeid kui arst ei ole seda öelnud. Seda eriti juhtudel kui sul on krooniline tervisega seotud seisund. Rasedust planeerivatel naistel on samuti soovituslik konsulteerida arstiga enne lisandite tarvitamist.

Koostoimed – raud võib vastastikku mõjuda paljude ravimite ja toidulisanditega, mh antatsiidid, põletikuvastased valuvaigistid, antibiootikumid, kaltsium. Ravimite tarvitamisel tuleb kindlasti arstiga konsulteerida enne kui hakata lisandeid võtma.

Üledoos – raua üleliigne suurte koguste tarvitamine, mis tekitab mügistust, on laste puhul levinud. Märgid, mis viitavad raua ületarvitamisele – rohke oksendamine, kõhulahtisus, maokrambid, kahvatu või sinakas nahk ning küünealused, nõrkus. Neid sümptomeid tuleb käsitleda kui hädaolukorda – kutsu koheselt kiirabi.

Allikas: http://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/lifestyle-guide-11/supplement-guide-iron?page=2

Artiklis mainitud tooted

TOP toode!
Raud (tsitraat) 14 mg
100 11,87