Kogemuslugu

Laskesuusataja Regina Oja soovitused tugevaks terviseks

Minu nimi on Regina ja olen 24-aastane. Sündisin Tallinnas ja kui olin saanud 11-aastaseks, kolisin Lõuna-Eesti, täpsemalt Võrru. Mu pere koosneb emast-isast ja kahest vennast. Samuti on meie peres ka koer Rufus, kes saab varsti juba 5-aastaseks. Olen kogu elu tahtnud olla palju väljas ja avastada ringi. Selles suhtes on trennis käimine olnud minu jaoks alati hea viis seda teha ja end sel moel hästi tunda. Ma olen küllaltki rahutu hing, kes ei suuda istuda kohapeal ning ka koolipingis kibelesin tihti juba enne tunni lõppu asju kokku panema, ikka selleks, et kiiresti koju saaks ja siis juba trenni edasi minna.

Kuidas leidsid enda jaoks laskesuusatamise ning millest sai kõik alguse?

Laskesuusatamine tuli minu ellu tegelikult küllaltki hilja, arvestades, et juba lasteaias läksin iluvõimlemisse ja hakkasin seejärel erinevates huviringides ja trennides käima. Üldiselt sai laskesuusatamine väiksemal määral alguse kui olin 13-aastane ja tegin esimese suvebiathloni võistluse Haanjas. Seejärel võtsin relva kätte vahelduva eduga ja siis kui tuju tuli, et võiks lasketiiru minna ja harjutada. Otsuse, et valin 100% laskesuusatamise tegin 16-aastaselt, kui läksin ka Rootsi spordikooli õppima. Selleks pidi valima konkreetse ala. Varasemalt tegin suusatamist-laskesuusatamist vaheldumisi, kuid seal koolis oli neid kahte omavahel raskem kombineerida. Mul on hea meel, et tegelesin varasemalt niivõrd erinevate tegevustega ning tänase päevani proovin olla mitmekülgselt aktiivne ning võtta ette erinevaid seikluseid ka  treeningute väliselt.

Tegid suurejoonelise debüüdi laskesuusatamise maailmakarikasarjas 2016 ning aja jooksul oled järjepidevalt saavutanud aina paremaid tulemusi. Mida oled oma karjääri jooksul kõige enam õppinud ning mis on Sinu edu saladus?

Mulle on suurt heameelt valmistanud minu senine areng, see pole olnud küll kiire, kuid liikunud vaikselt õiges suunas. Usun, et kõik mis tuleb kiiresti, võib kiiresti ka minna. Olen aru saanud, et antud ala nõuab aastatepikkust tööd ning vastupidavuse arendamist, mille protsessi tihtipeale ei saa kiirendada. Olen õppinud olema kannatlik ning usaldama protsessi. Olen aru saanud, et kõige tähtsamad ja suuremad muudatused ei toimu üleöö ning selle kõige käigus on väga tähtis endasse uskuda. Samuti on vajalik seda kõike tehes olukorda ka nautida ja tunda, et see mida teed, meeldib sulle. Ma ei suudaks teha neid treeningtunde ja koormuseid täis, kui mulle see tegevus ja ala ei meeldiks. Minu puhul ei toimiks olukord, kus ma teen midagi, mida ma tegelikult teha ei taha. Usun, et elus on väga palju ilusat ja tohutult valikuid mida teha, et oleks sära silmis ja rõõm südames. Vajalik on osata neid valikuid teha ja märgata.

Kas oled pidanud mõne terviseprobleemiga silmitsi seisma?

Mul on õnneks läinud küllaltki hõlpsalt ja valutult kogu treeningprotsess. Selle eest olen ma loomulikult tänulik, aga olen ka ise palju vaeva näinud, et end harida ja märgata, mis signaale mu keha mulle annab. Siin-seal on kohati ikka ette tulnud probleeme, kuid need ei ole saanud kuidagi saatuslikuks või jäänud pikemaks ajaks.

Vastused ja lahenduse leiad enda seest

Usun, et ükskõik mis, oma keha kuulamine on kõige tähtsam, see annab kõige õigemad vastused, alati. Samuti on tähtis siis anda rahu ja puhkust, et organism ja keha saaksid tegeleda probleemi lahendamisega ega peaks tegelema lisaülesannetega. Tähtis on võtta aeg maha ja paika panna plaan, mida edasi teha. Kuid ka siis ei ole kogu asi ühel pool, sest omaette katsumus on seda plaani ka jälgida. Tihti tulevad mängu emotsioonid ja seejärel on raske jääda endale kindlaks. Sellisel juhul on vaja aru saada ja vastata ausalt – mida ma tahan? Kui ma tahan saada terveks, elada täisväärtusliku elu, siis nii ka on ja selle poole tuleb ka püüelda. Kui ma tahan, et see probleem mingil määral jääks mind kimbutama, siis olgu kasvõi nii. Kõik on valikute küsimus ja seejärel eesmärgi suunas liikumine.

Spordi tõttu reisid päris tihti – kuidas hoiad tasakaalu enda toitumises ja eluviisis? Kas haarad reisile kaasa ka toidulisandeid?

Tõepoolest tuleb ette pikki reisipäevi, sel juhul on tähtis varuda kaasa oma sööki, sest tihtipeale ei ole võimalik kvaliteetset ja head toitu lennujaamadest või tanklatest leida. Kergem on, kui oma toiduvarud on kaasas, samuti vitamiinide varud, et kui tunned nagu miskit hakkaks külge ja enesetunne halveneb, saad koheselt turgutada ja teinekord kõige hullema ka ära hoida. Proovin alati võtta kaasa puuvilju, sest neid on mugav süüa, kuid teinekord on kaasas ka tugevam toit kas mingi salati või võileiva näol. Kõik oleneb reisi pikkusest ja sellest, kas koht kuhu lähen ja reisi marsruut on mulle varasemalt teada või mitte.

Mul on ülimalt hea meel, et Lambertsi näol on mul olemas ligipääs kõige kvaliteetsematele vitamiinidele ja mineraalidele, sest isegi kui mu keha on tubli ja tugev, vajab see siiski vahepeal abi.

Kuidas näeb välja Sinu argipäev? Millisel ajal Sulle meeldib kõige enam treenida ning millised on Sinu nipid, et hoida päeva produktiivsena?

Ma olen kindlasti hommiku inimene, kellele meeldib oma päeva pigem varakult alustada. Ma söön alati korraliku hommikusöögi, seda ei jäta ma mitte kunagi vahele ja kui söön halvasti/vähe mõjutab see kohe ka minu päeva ja enesetunnet. Seega hommikusöök on minu jaoks “A&O”. Seejärel käin trennis, hommikutrenn on üldiselt pikem ja raskem. Seejärel on lõunaaeg ja peale söömist teen ka power-napi ehk väikse uinaku, et oleksin korralikult välja puhanud ja ergas õhtuseks treeninguks. Kui õhtu trenn on tehtud ja söök söödud proovin istuda natukene arvuti taga ja vaadata üle kirjad ning kodutööd, mis ülikoolis tegema peab. Samas ei ole mu päevad alati ühesugused, sest ma ei kannata eriti hästi sarnaseid tegevusi pika aja vältel. See kõlab küll veidi kummaliselt, arvestades et ma olen sportlane ja treenin rutiinselt, kuid õnneks on meie treeningud väga variatiivsed. Aga ma ei kannata näiteks süüa kolmandat päeva järjest sama hommikusööki! Ma muudan alati oma hommikusöögi menüüd- praemuna, keedumuna, munapuder, müsli, kaerahelbepuder, mõnikord manna ja mu suur lemmik on riisipuder, teinekord pannkoogid- õhukesed, paksud, suured või väiksed. Ma pean saama vaheldust oma tegevusse, isegi kui kõik lõpuks on ikkagi sarnane. Samamoodi suhtun ma ka üleüldiselt oma toidulaua- palun variatiivsust!

Mulle meeldivad väga ka puhkepäevad, sest siis saan ma rutiinist natukene välja ja ma proovin alati teha midagi, mida ma igapäevaselt ei tee või teha ei saa. Näiteks väga korraliku hommikusöögi tegemine, selline buffee stiilis kus on väga lai valik. Ma arvan, et kõige produktiivsemana hoiabki mind soov teha asju, mida ma igapäevaselt ei tee või proovida leida teistsuguseid lähenemisi asjadele.

Millistele toidulisanditele pöörad rõhku sportlasena igapäevaselt? Kui koormus muutub suuremaks, siis mida lisad enda menüüsse?

Minu jaoks on ennekõike tähtis, et toidulaud oleks korralik, kvaliteetne ja toetaks minu tegevusi. Kui seal on puudujääke, siis minu arvates ei suuda ka toidulisandid olukorda päästa. Mulle on tähtis, et annaksin oma kehale kõige paremat ja aitaksin sel taastuda peale rasket pingutust. Samas ei saa ma jätta kõrvale toidulisandite vajalikkust, sest minu tasemel treenimisel on vahepeal vaja oma keha aidata, sest koormused on suured. Mul on loomult madal rauatase, mistõttu jälgin ma raualisandite võtmist pingsamalt, samuti D-vitamiini ja magneesiumi. Palju vitamiinide manustamisi varieerub vastavalt kuule ja aastaajale, kuid mul on kõik võimalikud Lambertsi vitamiinid alati kaasas, et ükskõik millises olukorras saaksin kiiresti reageerida.

Mida veel jälgid kõige enam enda toitumise puhul, et tagada kehale kõik vajalikud toitained?

Kui hakkasin jälgima tähelepanelikumalt, mida ma söön sain kiiresti aru, et minu toidulaual on kala osakaal väga väikene, võrreldes muude toitaine gruppidega. Ma arvan, et kõige tähtsam on mitmekülgsus ja see, et sa ei piira oma toidulauda ainult kindlate toitudega. Minu puhul tuleb kasuks see, et ma ei suuda sama asja pikalt süüa, ma vajan vaheldust, mu keha vajab vaheldust. Ma olen arvamusel, et tuleb süüa seda mis maitseb, kuid teinekord tuleb mõelda ka suuremalt ja arvestada, mida kehale tegelikult vaja on ja mida ei ole kaua saanud. Valisin poes olles tihti kana, kana ja kana. Seejärel sain aru, et ma olen pikalt ainult kana söönud- kana riisiga, kanasalat, kana tacod jne. Ja isegi kui kana söömises ei ole otseselt midagi halba, siis üksluisus ei ole hea ja ma tegin oma valikutes muudatusi.

Ma räägin tihti kvaliteetsest korralikust söögist, sest just see on number üks asi, millest ennekõike peab kõhu täis saama. Alles seejärel lisanduvad maiuspalad, mida ka mina loomulikult söön. Ma ei väidaks kunagi, et jäätise või kommi söömine on vale. Ma arvan, et see toit on pigem hingele ja kui tekib isu, siis ma seda ka söön. Aga mitte kunagi ei jäta ma toidukorda vahele kvaliteetse toidu näol. Just sellekaudu saan eluks vajalikud toitained kätte, sest ükskõik kui palju mulle ka jäätis ei maitseks, siis tegelikult ei ole see mulle eluks kõige vajalikum toitaine.

Kas oled unistanud, kus Sa näed ennast lähima 5 aasta pärast?

Kindlasti on mu peas visuaalid ka sellest unistusest, kuid samas meeldib mulle elada hetkes, sest elades tulevikus jääd sa ilma olevikus toimuvast. Loomulikult olen ma plaani pidanud, sest mingi kindlustunne on ka minule vajalik. Samas ei eelda ma, et kõik läheb nii või et see on ainuõige. Ma olen arvamusel, et tulevik hoolitseb enda eest ise, kui sa tegutsed oma eesmärkide suunas ja näed vaeva. Ma ei suuda ega taha oma tulevikku ette ennustada või näha, sest siis kaotaks see oma võlu. Ma arvan, et meil kõigil on oma saatus ja mingisse unistusse liialt suurelt kinni jäämine võib teinekord teha rohkem kahju kui kasu. Ma arvan, et unistama peab suurelt, kuid samas peab ka aru saama, et vaja on olla paindlik.

Mis on Sinu soovitused, kuidas olla terve, õnnelik ja tasakaalus?

Minu arvates on tähtis endaga läbi saada ja tunda, et oled ise enda parim ja suurim sõber ning toetaja. Meil on õigus niivõrd paljudele valikutele, kuid tihti jääb see kõik julguse taha seisma. Ma arvan, et tähtis on teha asju, mida sa naudid ja tunned rõõmu selle tegemisest. Ma arvan, et tähtis on aru saada, et “ei” ütlemine on okei ja sinu õigus. Ma arvan, et enda heaolu esikohale seadmine ei tee sinust halba inimest. Ma arvan, et olles ise õnnelik kohtled sa ka teisi oma ümber hästi, seega see on justkui väga tore ja hea ring. Olles ise ebakõlas on raske olla hea sõber, töökaaslane ja muud. Ma arvan, et ise endale aja võtmine ja arusaamine, kes sa inimesena oled, millised on sinu väärtused ja mis teeb sind õnnelikuks on tähtis algus selleks, et olla tasakaalus ja õnnelik. Kui sa oled õnnelik, siis teed sa ka paremaid valikuid iseenda heaolu arvestades.

Millised on Sinu välja kujunenud lemmiktooted?

Minu lemmikud tooted on kindlasti Multi-Guard multivitamiini kompleks, kus on kõik vajalikud vitamiinid ilusti olemas. Pikk lemmik on MagAsorb pulber, mida panen trennis joogi sisse ja tarbin ka vabal ajal ning D-vitamiini tilgad. Samuti on mu suureks lemmikuks Tsink pastillid C-vitamiiniga, mida on hea kotis kaasas kanda ja vahepeal suhu pista ning samuti meeldib mulle Oomega-3.

Privacy Preference Center