Kasulikku lugemist 2018-02-26T18:15:19+00:00

Kuidas valida vitamiine, mis sobivad mulle kõige paremini

Kas ma ikka vajan vitamiine?

Suure tõenäosusega on vitamiinide võtmine kasulik, isegi siis kui oled tervislik. Teatud vitamiinid aitavad kaitsta su keha kahju eest, mida põhjustavad keskkonnast tingitud faktorid – päike, saastatus, pestitsiidid ja muud toksiinid, mis võivad põhjustada haigusi, viirusi ja vananemist.

Mitmeid vitamiinides leiduvad ühendeid on traditsiooniliselt kasutatud haiguste raviks ning teadus on seda praktikat tõenditega toetanud.

Vitamiine otsides on oluline on omada konkreetseid tervisega seotud eesmärke.

Kuidas alustada?

Enne kui alustad suuremate tervisega seotud muudatustega, tasub alati arstiga nõu pidada, seda eriti kui oled rase või kannatad meditsiinilise seisundi all. Lisaks vitamiinide otsimisel oluline omada selget nägemust tervisega seotud eesmärkidest, näiteks:

– Tervislik 20. aastane võib lihtsalt otsida midagi, mis toetaks toitumist.

– 30. aastates võib tahta stressi maandada.

– Menopausijärgel perioodil olevad naised võivad tunda muret osteoporoosi pärast.

– 50+ mehed võivad mõtteid mõlgutada seoses eesnäärmega.

Kõik nad saavad tuge, kuid erinevatest vitamiinidest. Pea nõu arstiga ning lase oma tervisega seotud eesmärkidel ja enda minevikul end juhtida taustauuringu tegemisel leidmaks vitamiine, mis on sulle ohutud ja kõige efektiivsemad.

Kas vitamiinid on alati ohutud?

Kuigi enamikel vitamiinidel on hea ohutusega renomee, siis iga inimese keha reageerib erinevalt sõltuvalt nii füsioloogilistest eripäradest kui ka sissevõetavatest ravimitest, ravimtaimedest ja vitamiinidest. Lisaks on oluline teada, et erinevad ravimite, ravimtaimede ja vitamiinide kombinatsioonid võivad põhjustada ammendumisi ja negatiivseid reageeringuid. Seega on alati mõistlik arstiga enne konsulteerida. Lisaks võid alati pöörduda MPharma professionaalide poole, kes annavad Sulle nõu, mis reageeringud võivad tekkida teatud ravimite ja vitamiinide üheaegsel tarvitamisel.

Kas naised vajavad spetsiaalseid vitamiine?

Igal naisel on erinevad tervisega seotud mured, mis sõltuvad east, varasemast terviseajaloost ja geneetikast. Lisaks sellele, et oleks tagatud normaalsed toitainete vajadused, võivad naistel olla spetsiifilised mured nagu osteoporoos, PMS, südame haigus, raua taseme langus ja rasedus.

Kas mehed vajavad spetsiaalseid vitamiine?

Nagu naistel, nii on ka meestel erinevad tervisega seotud mured, mis sõltuvad east, varasemast terviseajaloost ja geneetikast. Lisaks sellele, et oleks tagatud normaalsed toitainete vajadused, võivad meestel olla spetsiifilised mured seoses eesnäärme, stressi, diabeedi ja südame tervisega.

Kas vitamiinid on ohutud lastele?

Kuigi mitmed eksperdid väidavad, et vitamiinid on lastele ohutud, siis tasub alati põhjalikult konsulteerida arstiga enne kui lapsele anda vitamiine, ravimtaimi või muid lisandeid.

Uusim informatsioon päevakübara kui külmetuste ärahoidja kohta

Hariliku külmetuse ravi puuduse tõttu jätkatakse uuringuid, et leida uusi võimalusi. Journal of
Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine poolt teostatud uuring toetab varasemalt tehtud uuimuste tulemust, mille kohaselt võib punane päevakübar vähendada külmetuste arvu ja kestvust ligikaudu 25 protsenti.

 

Leevendav ravimtaim

Nimetatud uuringus osales 755 tervet täiskasvanut, kes võtsid igapäevaselt nelja kuu jooksul värskelt korjatud punase päevakübara alkoholiekstrakti või platseebot. Osalejad võtsid päevas 3 annust platseebot või ekstrakti (kokku 2400 mg ekstrakti), ägeda külmetuse perioodil aga 5 annust (kokku 4000 mg ekstrakti). Tulemused näitasid, et päevakübarat tarbiva grupi puhul vähenesid nii külmetuse episoodid kui ka kestvus päevades 25 protsenti. Nad kasutasid ka palaviku sümptomeid leevendavaid ravimeid. Päevakübar toimis eriti hästi pärast esimest külmetushaigust järgmise ennetamisel kui osalejad järgisid täpseid annustamise juhiseid.

Uuringu autorid järeldasid, et päevakübara ennetav kasutamine neljakuulise perioodi jooksul tagab võimaliku kaitse külmetuse vastu. 75% osalejatest kinnitasid, et nad võtaksid ravimit uuesti.

Nõuanded külmetuse vältimiseks

Uuringu autorite kohaselt on harilik külmetus arsti poole pöördumise esmane põhjus ning keskmine täiskasvanu on kuni kaks aastat oma eluajast külmetuse sümptomitega. Alljärgnevalt on toodud soovitused, mis aitavad pisikutega võidelda:

Pese käsi. The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) väitel on käte pesemine üks kõige olulisemaid viise pisikute ja haiguse eemalhoidmiseks. Käsi soovitatakse pesta enne ja pärast haige isiku eest hoolitsemist, pärast aevastamist või köhimist ning nina nuuskamist.

Vali tervislik eluviis. Ära suitseta ega joo liigselt alkoholi – mõlemad vähendavad keha vastupanuvõimet nakkusele. Toitu tervislikult, liigu piisavalt ning vii stressitase miinimumini – kõik need valikud tõstavad immuunsust.

Konsulteeri arstiga. Enne toidulisandite (nt punane päevakübar) võtmist konsulteeri arstiga, eriti juhul kui tarvitate teisi ravimeid.

Allikas: (J Evid Based Complementary Altern Med 2012, Article ID 841315, doi:10.1155/2012/841315; Centers for Disease Control and Prevention;

Kasulikud nõuanded gripi ning külmetushaiguste vältimiseks!

Seoses juba alanud külma ning pimeda perioodiga sooviksime enda poolt anda mõned kasulikud soovitused, kuidas vältida külmetushaigusi ning grippi. Talvisel perioodil on meie organism eriti haavatav – ilmad on külmad ning tuulised, päikesevalgust on vähe ning meie puu- ja juurviljad, mis hooajal on täis vitamiine, sisaldavad importtoodetena neid oluliselt vähem. Kaitse ennast haiguste eest jälgides mõningaid kasulike soovitusi.

Keegi meist ei soovi haigestuda grippi, seega on väga meeldiv saada kasulikke nõuandeid, kuidas haigusi vältida, eriti oluline on see inimestele, kellel on suurem soodumus viirushaigustesse nakatumiseks –tervishoiutöötajad, lasteaiakasvatajad, õpetajad. Ajakirjas BMC Complementary and Alternative Medicine avaldatud uuringu kohaselt aitab rohelise tee ekstrakti kasutamine vähendada tervishoiutöötajate grippi haigestumise riski.

Tugevam immuunsüsteem …

Grippi haigestumise risk on oluliselt suurem tervishoiutöötajatel, lastel ning vanemaealistel, samuti kroonilisi haigusi põdevatel inimestel. Järgnevalt käsitleme uuringut, mille eesmärgiks oli uurida rohelise tee ekstrakti mõju grippi haigestumisele Jaapani tervishoiutöötajate hulgas, kelle peamiseks patsientide rühmaks olid vanemaealised inimesed.

Uuringus osales 200 tervishoiutöötajat. Ühele rühmale manustati viie kuu vältel kapsleid, milles sisaldus 378 mg katehhiini ning 210 mg teaniini, teine grupp sai platseebot.  Tuleks ka mainida, et paljud töötajatest olid gripi vastu eelnevalt vaktsineeritud.

Tulemused näitasid selgelt, et gripi esinemissagedus „rohelise tee“ grupis oli oluliselt madalam kui platseebo grupis (4 haigestunut versus 13 haigestunut).

Varasemad uuringud on samuti näidanud, et roheline tee aitab grippi ennetada, uuringu autor kommenteerib: „Rohelise tee ekstrakti kasutamine aitab tugevdada üldist immuunsüsteemi ning vältida ülemiste hingamisteede infektsioonide riski tervetel täiskasvanutel.“

Kasulike bakterite jõud …

Külmetushaigused, köha, nohu ning gripp on talvisel perioodil inimesi sagedasti kimbutavad haigused, ajakirjas Therapeutic Advances in Respiratory Disease avaldatud uue uuringu kohaselt võib abi saada probiootikumidest – tervist tugevdavatest bakteritest.

Probiootikumid on elavad mikroorganismid, „tervislikud“ bakterid, mis aitavad säilitada soolestiku normaalset mikrofloorat, reguleerida mitmeid organismi funktsioone ning tugevdada üldist immuunsüsteemi. Uuringud on näidanud, et bakterid, kes toodavad elutegevuse käigus piimhapet omavad infektsioonide vastast toimet, aitavad vähendada põletikku ning parandada seedimist.

Uuringus osalesid noorukid ning 135 last vanuses 3 kuni 7 aastat. Ühele grupile manustati platseebot ning teisele kolme kuu vältel igapäevaselt Lactobacillus helveticus R0052, Bifidobacterium infantis R0033, Bifidobacterium bifidum R0071 ning fruktooligosahhariidide segu.  Uuringus osalejad olid eelneval talvel vähemalt kolmel korral haigestunud kõrva-, nina, kurgu ja hingamisteedeinfektsioonidesse või seedetrakti haigustesse.

Tulemused näitasid:

  • Haigusnähud – probiootikumide grupis osalejate haigestumise protsent oli 50%, platseebogrupis oli vastavaks haigestumisprotsendiks 64%.
  • Lastel, kes osalesid probiootikumide grupis, oli 25% väiksem tõenäosus haigestuda kui platseebo grupis osalenutel.
  • Laste osakaal, kes pidid haiguse tõttu koolist puuduma oli väiksem probiootikumide grupis (26% versus 43%)

Uuringu peamise autori, Mario Cazzola, MD, sõnul muutub piimhappebakterite ning bifidobakterite kasutamine ennetava ravina pediaatrias tavaliseks nähtuseks. Juba praegu manustatakse eelnimetatud baktereid vastsündinutele, et toetada laste immuunsüsteemi ning kaitsta nakkuste eest.

Toeta külmal ajal organismi vitamiinide ja mineraalidega …

Lühike nimekiri toidulisanditest, mis aitavad turgutada Sinu immuunsüsteemi:

Vitamiin C – Uuringud on tõestanud, et tavapärasest suuremad annused (1000 mg – 2000 mg) aitavad külmetuse sümptomeid leevendada ning haiguse kestust lühendada.

Päevakübara ekstrakt – Gripi või külmetushaiguse algstaadiumis võib võtta 3-4 ml päevakübara tinktuuri või 300 milligrammiseid kapsleid või tablette esimestel haiguspäevadel iga kahe tunni järel, seejärel tarbida maksimaalselt kolm korda päevas, kuid mitte kauem kui 7-10 päeva. Uuringud on näidanud, et päevakübara ekstrakti kasutamine haiguse ajal, lühendab haigusperioodi kestust.

Tsink – Tsink aitab takistada gripiviiruse levikut organismis ning lühendada haiguse kestust.

Soovitusi kiiremaks tervenemiseks …

Joo piisavalt vett – ära joo kofeiinirikkaid või alkohoolseid jooke, sest nende toimel kaotab organism veel rohkem vedelikku. Vee või madala suhkrusisaldusega mahlade tarbimine aitab puhastada meie limaskesti (suu, kurk) ning  asendada haigusega (palavik) kaotatud vedelikku. Soojad vedelikud, taimeteed ning supid aitavad lisaks vedeliku tasakaalu taastamisele kaasa ka infektsiooniga võitlemisel. Jane Lininger´i, DC, hinnangul aitab ingveri tee meega leevendada ninakinnisust ning tekitada parema enesetunde.

Puhka piisavalt – Ole pikali, püsi soojas ning maga kui tunned selleks vajadust. Sellega säästad organismi energiavarusid, mida läheb vaja viirusega võitlemisel.

Nagu näete, saab iga inimene ennast lihtsate vahenditega kaitsta külmetushaiguste ning gripi eest. Täielikult kaitstud ei ole meist keegi, kuid talvisel perioodil tuleks kasutada kõiki võimalikke abivahendeid, et enda võimalusi tervena püsida suurendada. Mida vähem oled talvel haige, seda kindlamalt saad minna vastu kevadele ning kõigile tuttavale kevadväsimusele.

Jane Hart, MD Green Tea Linked to Lower Flu Risk (BMC Complement Altern Med 2011:11:15)

Jane Hart, MD Parents: Tips for Preventing Winter Illness (Ther Adv Respir Dis 2010;4: 271–8)

The Aisle7 Editorial Team Natural Cold & Flu Remedies: Do They Work?

Roheline tee – https://lambertseesti.ee/toode/roheline-tee-5000-mg/

Probiootikum – https://lambertseesti.ee/?s=probiootikum&lang=et

Vitamiin C – https://lambertseesti.ee/tootekategooria/vitamiinid/c-vitamiin/

Punase Päevakübara tabletid – https://lambertseesti.ee/toode/punane-paevakubar-1000-mg/

Tsink- https://lambertseesti.ee/toode/tsink-pastillid-c-vitamiiniga-kurgule/