Kõrge kolesterool

Vere kõrge kolesterooli tase suurendab südameataki ja insuldi tõenäosust. Toitumise muutmine, vitamiin C ja E ning mõnede efektiivsete ravimtaimede ühendid võivad kontrollida kolesterooli taset ja vähendada selle tekkimise riski.  

Mis see on?

Kolesterool on rasvalaadne koostis, mis ringleb veres. Keha vajab teatud kogust säilitamaks rakkude membraane ning täita teisi olulisi funktsioone, kuid kõrge tase viib blokeeritud arteriteni, mis võib põhjustada südameatakki. Kolesterooli kannavad veres ringi kaks tüüpi proteiine: madala tihedusega lipoproteiinid (low density lipoproteins – LDL), mis kannavad ¾ kolesterooli, ja kõrge tihedusega lipoproteiinid (high density lipoproteinsHDL). Kogu vere kolesterooli mõõdetakse ning eraldi mõõdetakse LDL (“halvad”) ja HDL (“head”) kolesterooli. Kõrge LDL ja kogu kolesterooli tasemed suurendavad südameataki riski nagu ka madal HDL tase (alla 0.9 millimooli liitri kohta). Arstid soovitavad hoida kogu kolesterooli taseme alla 5.6 millimooli liitri kohta, ideaalis 5.2 millimooli liitri kohta ja HDL tasemed võimalikult kõrge 

Sümptomid

  • Kõrgel kolesteroolil ei ole tavaliselt selgeid sümptomeid, kuid see on riskifaktor teistele haigustele, millel on tuntavad sümptomid, nagu angiin.  
  • Kui tasemed on kõrged, siis kolesterool võib näida kollaste moodustistena küünarnukkide, põlvede  või silmade naha all 

Mis seda põhjustab?

Kõrge kolesterooli taset seostatakse tihtipeale küllastunud rasvade rikka toitumisega, mida leidub loomatoitudes nagu veiseliha, või ja täisrasva piimatooted ning kookoseõli, palmiõli ja hüdrogeenitud õlid, mida kasutatakse protsessitud toidus. Seda teooriat ei ole enam laialdaselt aktsepteeritud – toidust saadud kolesterool imendub halvasti ja vere kolesterooli tase on peamiselt mõjutatud keha enda poolt toodetavast kolesteroolist – aga keha kolesterooli tootmine on kindlasti stimuleeritud suure koguste küllastunud rasvade tarbimise tõttu. Ülekaal, suitsetamine ja kehaliste harjutuste vähesus panustavad samuti kõrge kolesterooli tasemesse, geneetiline eelsoodumus võib samuti faktoriks olla.  

Kuidas toidulisandid aidata võivad?

Mitmed looduslikud vahendid võivad aidata kontrollida kolesterooli taset. Tuleks alustada vitamiinide E ja C tarbimisest koos küüslauguga. Need on ohutud pikaajaliseks tarbimiseks isegi siis kui tarvitada koos kolesterooli taset alandavate retseptiravimitega. Vitamiin E ei vähenda kolesterooli otseselt vaid tõstab HDL kolesterooli taset ja ennetab koronaararterite katu tekkimise esimest etappi: pommitades LDL kolesterooli vabade radikaalidega (ebastabiilsed hapniku molekulid). C-vitamiin tõstab E-vitamiini efektiivsust ning arvatakse, et tõstab ka kaitsva HDL kolesterooli taset. Uurimused on välja toonud vastukäivaid tõendeid küüslaugu võimest vähendada kolesterooli tasemeid, kuid palju praktikud usuvad, et küüslaugul on positiivne mõju.  

Artišoki ekstrakt võib osutuda efetkiivseks alternatiiviks kolesterooli alandavatele ravimitele. Kroom aitab alandada “paha” kolesterooli ja tõsta “hea” kolesterooli taset, kui tarbitakse rafineeritud toite. Kolesterooli alandavate lahustuvate kiudainetevaene toitumine võib kasu saada ravimtaimest psülliumist või kaerakliidest, millel on sama effekt.  

Taimsed steroolid on looduslikult olemas juurviljaõlides ja terades ning on näidanud, et on eluliselt tähtsad säilitamaks tervislikku kolesterooli taset. Kahjuks tänapäeva toitumine võib olla nende oluliste toitainete vaene ja seega optimaalsete tasemete saamine vaid igapäevasest toidust võib väga raskeks kujuneda ning muudab toidulisandite tarbimise kasulikuks valikuks.  

Toidulisandite soovitused

AnnusSoovitused
E-vitamiin450 iu kaks korda päevasantikoagulantide tarbimisel konsulteerige arstiga
C-vitamiin500 mg kaks korda päevaskõhulahtisuse ilmnemisel vähendada annust
Artišokk300 – 500 mg ekstrakti kolm korda päevas koos toidugastandardiseeritud sisaldamaks 5% tsünariini
Küüslauk1650 mg kord päevasiga kapsel peaks tagama 5500 µg allitsiini
Kroom200 µg kord päevaskasutada kergelt imenduvaid vorme
Taimsed steroolid400 mg kaks korda päevassoovitatav tarbida looduslikke taimseid steroole, mitte taime sterooli estreid

Kas Sa teadsid?

Margariinid, mis alandavad LDL kolesterooli, sisaldavad sojaubadest või männikoorest saadud taime steroolening alandavad seedekulglasse vabastatud maksasapist tekkiva kolesterooli uuesti imendumist.  

Faktid ja nõuanded:

  • Hiljutine uuring Ameerikas tuvastas, et päevas kolme klaasi apelsini mahla joomine tõstab “hea” HDL kolesterooli taset. Selle mõju põhjused ei ole teada.  
  • Kodused kolesterooli testid on mugavad ja annavad tulemuse minutitega, kuid ei ole alati usaldusväärsed ning ei mõõda HDL tasemeid. Targem on kolesterooli taset mõõta arsti juures.  

Mida võite veel teha? 

  • Parandage toitmist vähendaded küllastunud rasvasid. Asendage õline kala lihaga, sööge kiudainete rikkaid toite (terad, juur- ja puuviljad), kaasake soja proteiine (saadaval tofu ja soja piimana) ja kasutage oliiviõli ja mitteküllastunuid määrdeid või asemel 
  • Tehke regulaarselt kehalisi harjutusi tõstmaks HDL taset.  

Minge arsti juurde… 

  • Et kontrollida kolesterooli taset vähemalt kord iga viie aasta jooksul – sagedamini kui näitajad on 5.6 millimooli liitri kohta või rohkem 
  • Kui kodused abivahendid ei vähenda kolesterooli piisavalt kahe või kolme kuu jooksul – võib olla on vajalik tarbida retseptiravimeid. Tavalised ravimid vähendavad südameataki riski kuni 25%.  

MEELDETULETUS – kui teil esineb haiguseid, konsulteerige enne toidulisandite tarbimist arstiga 

Allikas: Practitioner´s Guide to Nutritional Supplements