Aneemia

Kas näete kahvatu välja? Kas tunnete end nõrga ja väsinuna? Kiire vereanalüüsiga saab hinnata, kas põhjuseks on aneemia – ja kui jah, siis kas selle põhjuseks on rauavaene veri või midagi muud. Teie arst on see, kellega konsulteerida teatud toidulisandite tarvitamine üle ning kas need võiksid Teile sobida.

Mis see on

Aneemia on seisund, mille korral on veres punaste vereliblede puudus või hemoglobiini (hapnikku kandva pigmendi) defitsiit nendes rakkudes. Aneemia tekkimisel ei saa keha piisavalt hapnikku ning selle tagajärjel tekib nõrkus ja väsimus. Kuigi sümptomid ei pruugi pikka aega ilmneda – või võivad olla väga kerged – võib see seisund diagnoosimata ja ravimata jätmisels olla eluohtlik. Kui kahtlustate aneemiat, on oluline, et pöörduksite oma arsti poole, et välja selgitada selle põhjus. Ravi varieerub sõltuvalt diagnoosist.

Sümptomid

  • Nõrkus, väsimus, pearinglus, ärrituvus või vaimne segasus.
  • Kahvatus, eriti igemete ja silmalaugude või küünte all.
  • Südamepekslemine; õhupuudus.
  • Haavandid suus või keelel; ebatavaline verevalum või verejooks.
  • Jalgade või jalalabade tuimus ja surisemine.
  • Iiveldus ja kõhulahtisus.

Mis seda põhjustab

Rauapuudus, mis on kõige sagedasemaks aneemia põhjuseks, on tavaliselt järk-järgulise pikaajalise verekaotuse tulemuseks, mis kurnab keha rauavarusid. Piisava raua sisalduse puudumisel langeb hemoglobiinitase. Menstruatsioonieas naised – eriti need, kellel on vererohke menstruatsioon – kalduvad rauavaegusaneemiale. Kuid meestel ja naistel võib tekkida rauavaegus kõigist aeglast veritsust põhjustavatest seisunditest – sealhulgas pikaajalised hemorroidid, rektaalsed polüübid või haavandid; mao- või käärsoolevähk; või aspiriini või teiste mittesteroidsete põletikuvastaste ravimite, näiteks ibuprofeeni, pikaajaline kasutamine. Kuna nii paljud toidud on rikastatud rauaga, võib rauavaegusaneemiat harva seostada selle mineraali puudumisega toidus.

Vähem levinud on aneemia, mis tuleneb vitamiini B12 (sel juhul nimetatakse seda kahjulikuks aneemiaks) või foolhappe puudusest. Mõlemad toitained on punaste vereliblede tootmiseks hädavajalikud. Alkohoolikud, suitsetajad, teatud seedehäiretega inimesed, taimetoitlased, üle 50-aastased ning rasedad või imetavad naised on kõige tõenäolisemalt ohustatud kas halva või ebapiisava toitumise või võimetuse tõttu neid toitaineid korralikult omastada. Teised aneemia vormid võivad olla märgid kroonilistest haigustest (näiteks vähk, luupus või reumatoidartriit); pärilikud häired, nagu sirprakuline aneemia või kokkupuude mürgiste ravimite, kemikaalide või kiiritusega.

Kuidas toidulisandid aidata saavad

Enne toidulisandite võtmist tuleb välja selgitada aneemia põhjus. Eriti oluline on pöörduda arsti poole rauavaegusaneemia korral, mille põhjuseks võib olla sisemine verejooks. Kui Teil soovitatakse võtta toidulisandeid, laske iga kuu vereanalüüse teha, et näha, kas need parandavad Teie seisundit.

Kui rauavaegusaneemia on diagnoositud, siis võib olla kasulik rauda kombineerida C-vitamiiniga. Raud on hemoglobiini põhikomponent ja C-vitamiin aitab kehal mineraali omastada. Võtke rauda ainult arsti ettekirjutusel, sest liiga palju võib olla ohtlik.

Kasu võib olla ka erinevatest ürtidest. Punane päevakübar (Echinacea) on edukas punaste vereliblede regenereerimisel. Kuid ka nõgest on aneemia raviks edukalt kasutatud. Kuigi ravimtaimed ei saa oluliselt kaasa aidata organismile vajalikele vitamiinide ja mineraalide tasemete tõstmiseks, pakuvad nad fütotoitaineid nende kasutamise toetamiseks. Tinktuuri, mahla või teena tarvitatuna võivad mõned ürdid (võilill, takjas ja punane ristik) parandada keha võimet toidus või toidulisandites leiduvat rauda kasutada.

C-vitamiin võib olla kasulik, kui aneemia on põhjustatud vitamiin B12 või ka foolhappe puudusest; see aitab kehal neid toitaineid omastada. B12 vitamiini ja foolhapet tuleks alati võtta koos ja arsti järelevalve all, sest ühe tarbimine võib varjata teise puudujääki. Üheskoos töötavad nad punaste vereliblede tootmise suurendamise nimel. Kui aneemia on korrigeeritud ja imendumisprobleem on põhjusena välistatud, võib igapäevases multivitamiinis sisalduv B12 ja foolhappe kogus olla piisav, et vältida puuduse kordumist.

Toidulisandite soovitused

AnnustamineSoovitused
Raudkuni 17 mg päevas, koos toidugaarst võib määrata suurema doosi
C-vitamiin 500 mg kaks korda päevasvõtta koos toiduga
B12 vitamiin / foolhape1000 mcg B12 ja 400 mcg foolhapet 2 korda päevas kuu aegavõtke alati B12 ja foolhapet koos
Punane päevakübar200 mg ekstrakti 2 korda päevasstandardiseeritud sisaldama 3,5%
Nõges250 mg nõgese lehe ekstrakti 2 korda päevasnõgeselehe standardiseeritud ekstraktid pole saadaval

Mida saate veel teha

Sööge rauarikkaid toite (kuivatatud oad, maks, punane liha, kuivatatud puuviljad, pähklid ja koorikloomad); foolhappe rikkaid toite (tsitrusviljad, spargel, spinat, seened, maks, sojaoad ja nisuidud); ja vitamiin B12 rikkaid toite (maks, koorikloomad, lambaliha, veiseliha, juust, kala ja munad).

Hiljutised leiud

28 ranget taimetoitlast hõlmavas uuringu tulemusel leiti, et 500 mg C-vitamiini, mida võeti kaks kuud pärast lõuna- ja õhtusööki, tõstis hemoglobiinisisaldust 8% ja vere rauasisaldust 17%. C-vitamiin suurendab keha võimet rauda omastada.

Uuringud näitavad, et üle 50. aastased inimesed on noorematest vähem võimelised B12 vitamiini omastama ja on seetõttu aneemiale vastuvõtlikumad. USA Riiklik Teaduste Akadeemia kutsub nüüd kõiki eakaid kodanikke tarvitama B12 toidulisandeid.

Minge kindlasti arsti juurde, kui:

  • Kui Teil on mõni aneemia sümptom – arst peab leidma selle põhjuse.
  • Kui olete rase (või planeerite rasestumist) või Teil on vererohke menstruatsioon.
  • Kui järgite aneemia raviplaani – regulaarsete kontrollidega saab kindlaks teha, kas toidulisandid toimivad.

MEELDETULETUS: Kui Teil on meditsiiniline või psühhiaatriline seisund, konsulteerige enne toidulisandite kasutamist kindlasti oma arstiga.

Tule punti!

Kaotada pole Sul midagi, aga võita on:

  • kuuled esimesena sooduskampaaniatest;

  • saad personaalseid pakkumisi ja soodustusi, mida mujal ei avaldata;

  • jagame spetsialistide nõuanded toidulisandite valikul ja tarvitamisel;

  • ja palju, palju muud.

Smaily Newsletter