Roheline Tee vähendab kolesterooli

Roheline tee – jook, mis sisaldab vähe kofeiini ja kaloreid ning rohkelt antioksüdante, on lemmikuks paljudes maailma eri paikades. See võib ka olla põhjuseks, miks on tekkinud arusaam rohelisest teest kui tervislikust joogist. Mitmed uuringud on tuvastanud rohelise tee vähivastast ja südant tugevdavat toimet ning meta-analüüs on nüüdseks kinnitanud, et rohelise tee joomine või rohelise tee ekstrakti tarvitamine võib vähendada nii kogu kolesterooli kui ka LDL ehk “halva” kolesterooli tasemeid.

Erinevate uuringute andmed rohelisest teest

Meta-analüüs, mis avaldati Ameerika Kliinilise Toitumise Ajakirjas (American Journal of Clinical Nutrition) sisaldas 14. erinevat uuringut kokku 1136 osalejaga.  Need uuringud jälgisid rohelise tee tarbimise mõju kolesteroolile, kas siis teed juues või toidulisandi näol. Leiti järgnevat:

  • Rohelist teed seostati märkimisväärse nii kogu kui ka “halva” kolesterooli tasemete vähenemisega. Roheline tee ei mõjutanud HDL ehk “hea” kolesterooli tasemeid.
  • Rohelise tee joomine kui ka rohelise tee ekstrakti toidulisandite manustamine olid mõlemad väga tõhusad alandamaks kolesterooli tasemeid.
  • Nii suured kui väikesed kogused katehhiine, peamine antioksüdant rohelises tees, vähendasid kolesterooli tasemeid.
  • Kolesterooli taseme vähenemist tuvastati nii tervete kui ka kõrge südamehaiguse riskiga inimeste puhul.
  • Tulemusi nähti juba peale 3. nädalat rohelise tee manustamise alustamist.

“Need tulemused viitavad sellele, et rohelist teed võib kaasata eesmärgistatud toitumiskavadesse üldise tervisepoliitika raames, et parandada kardiovaskulaarset tervist” ütlesid uuringu autorid. “Kuna paljud inimesed joovad kõrge kalorsusega jooke ja alkoholi igapäevaselt ning vaid 20% inimestest Ameerikas joob madala kalorsusega rohelist teed, siis tähenduslikuks sekkumiseks on potentsiaali.”

Kuidas rohelist teed optimaalselt kasutada?

Rohelise tee lisamine oma igapäevasesse rutiini võib olla lihtne viis, kuidas suurendada kolesterooli vähendavat elustiili, mis sisaldab igapäevast füüsilist aktiivsust ning tervislikku toitumist. Siin on mõned võimalused, kuidas igast tassist rohelisest teest maksimumi võtta:

  • Kasuta kõrgekavaliteetseid tee lehti. Enim hinnatud rohelised teed on tehtud lootustandvatest võrsetest ja sisaldavad kõrges koguses katehhiine.
  • Kasuta lahtisi lehti. Pane teepotti iga tassi kohta teelusikatäis teelehti, kalla peale keev vesi ning lase kaetuna 3-5 minutit tõmmata. See tagab katehhiiniderikka tee, lisaks säiluvad ka teised tee komponendid, mis võivad kasulikud olla.
  • Hoia tee kuumana. Traditsiooniline rohelise tee tegemine – kuuma vee lisamine korduvalt kui tee jaheneb. See suurendab katehhiinide eraldumist teelehtedest tee sisse.
  • Lisa teele natukene piima. Esialgsed andmed annavad alust arvata, et piim, sojapiim ja riisipiim võivad suurendada katehhiinide imendumist seedetraktis.
  • Lisa teele tsitruselisi nagu sidrun apelsin või greip, et tõsta veelgi katehhiinide kättesaadavust.
  • Lisa natuke mett. On leitud, et ka mesi aitab vähendada kolesterooli tasemeid.
  • Naudi ka teist ja kolmandat tassikest teed. Et näha positiivseid tulemusi, soovitavad paljud eksperdid juua vähemalt kolm tassi teed päevas.
  • Kofeiini tundlikkus? Kaalu looduslikult kofeiinivaba rohelise tee ekstrakti manustamist, sest kofeiini vabaks tehtud rohelise tee lehed ja teekotid sisaldavad vähem katehhiine.

Allikas: Aisle7.com