D-vitamiin – vajalik igas eas

Viimastel aastatel on Euroopas avaldatud mitmeid raporteid ja uuringuid, mis viitavad liiga vähesele D-vitamiini ehk nn. “päikesevitamiini” manustamisele ning võimalikule üldisele vitamiin D defitsiidile. Koos suureneva murega seoses D-vitamiini defitsiidiga kaasnevate terviseriskide üle, on apteekrite, arstide, tervise spetsialistide, suurema avalikkuse ning meedia seas ka suurenenud huvi vitamiin D teema ümber.

Meie nahk toodab D-vitamiini aidates imendada päikesekiirguses leiduvat ultraviolett B-d. Siiski, päikesekreemi kasutamise ning siseruumides viibitava aja tõttu ei suuda meie keha toota piisavalt D-vitamiini. Mitmed uuringud on tuvastanud, et inimeste madalad D-vitamiini tasemed on üsna levinud igas vanuses inimeste puhul. Lisaks päikesekiirgusele, on loomulikult ka toit ja toiduisandid vitamiin D allikateks.

Kõik inimesed võidavad D-vitamiini manustamisest

On leitud, et vitamiin D mängib olulist rolli nii luude tugevdamises kui ka kaltsiumi metabolismis, ta reguleerib mineraalide – kaltsiumi ja fosfori – tasemeid kehas. Arvatakse, et D-vitamiin võib mängida olulist rolli mitmete bakteriaalsete ja viiruslike infektsioonide ennetamises. Lisaks aitab ta toetada lihaste tugevust ning aitab tagada terve immuunsüsteemi.

Teaduslikult on tõestatud, et vananedes on D-vitamiini manustamine veelgi olulisem. Tavaliselt kaotavad inimesed peale 30. eluaastat iga aastakümnega 3-8% oma lihasmassist. Tulemuseks on lihasjõu vähenemine ning sellest tulenevalt kukkumiste oht.

D-vitamiini lisamanustamise võimalusteks võivad olla näiteks vitamiin D-ga rikastatud toiduainete lisamine enda toidusedelisse, kõrge kvaliteediga toidulisandite tarvitamine ning ka naturaalse ja kunstliku päevavalguse kasutamine.

D-vitamiin on rinnapiimal olevatele lastele vajalik

Rinnapiim on väikelastele väga hea toitainete allikas, kuid see ei sisalda piisavalt D-vitamiini. Esimesel eluaastal vaid rinnapiima toidul olevatel lastel on kõrgenenud risk haigestuda rahhiiti – luu ei arene piisavalt, luustik jääb nõrgaks ja muutub pehmeks ja seetõttu tuleb neile anda lisaks D-vitamiini tilkasid. 

Ka kasvueas lapsed vajavad D-vitamiini 

Kasvueas lapsed vajavad suurt hulka toitaineid, et korrektselt kasvada ja areneda. Üheks olulisemaks nende seas on D-vitamiin, mis mängib olulist rolli kasvava organismi normaalsel arenemisel ja funktsioneerimisel. See reguleerib raku kasvu, luu arenemist, kaltsiumi tasakaalu ja immuunsüsteemi funktsioone. Meie soovitame lastele anda Lambertsi vitamiin D3 tilkasid – neid on lihtne manustada ning kuna vitamiin D on rasvlahustuv, imendub õli baasil tehtud toidulisand paremini.

Profisportlased manustavad D-vitamiini soorituste maksimaliseerimiseks

Teaduslikud uuringud peaks olema on tõestanud, et D-vitamiini optimaalne tase on meie tervise ülioluline faktor. Kuna on teada, et D-vitamiini defitsiit on väga laialt levinud, on spordimaailma „päikesevitamiini“ propageerijad näidanud kasvavat trendi terviseekspertide seas, kes soovitavad täiendavat D-vitamiini võtmist toetamaks rakkude ainevahetust.

Wall Street Journal’i hiljutine artikkel kirjeldab, kuidas profigrupi spordimeeskonnad jälgivad oma mängijate tervisenäitajaid palju hoolikamalt kui enne. Profisportlaste maailmas on karikate võitmine otseselt seotud mängijate soorituse maksimaliseerimisega ning nende vigastuste vältimisega. Just tänu kahele eelnimetatud eesmärgile, on kõik USA meistriliiga võistkonnad, mõnede kolledžite spordiosakonnad ja USA jalgpalli nais- ja meesvõistkonnad alustanud mängijate D-vitamiini tasemete jälgimist ning ka D-vitamiini manustamist.

Tea oma D-vitamiini taset

Peaaegu iga raku töö kehas sõltub vitamiin D-st, seega suurendab selle vitamiini puudus võimalust haiguste riski. Kuid samamoodi nagu on ohtlik D-vitamiini puudujääk, on ebatervislik ka selle üledoos. Seega konsulteeri enne oma perearstiga ning lase kontrollida oma D-vitamiini taset veres.

Allikad:

http://www4.dr-rath-foundation.org/Newsletter/articles/elite-athletes-take-vitamin-d-supplements-to-maximize-performance.html

https://www.yahoo.com/news/vitamin-d-supplements-beneficial-breastfed-children-says-study-105309521.html

http://www.naturemade.com/resource-center/articles-and-videos/immune-health/good-health-and-vitamin-d

https://www.kliinikum.ee/naistekliinik/et/vastsuendinu/51-vastsuendinu-hooldus