C-vitamiin ehk askorbiinhape on vesilahustuv vitamiin ning väga tähtis organismi toimimise seisukohalt. Seda on vaja rasvhapete ja A-, D-, E-, B-vitamiinide oksüdatsiooni (hävitamise) vähendamiseks ning kaitsmaks valke, rasvu, süsivesikuid ja nukleiinhappeid (RNA, DNA) vabade radikaalide kahjuliku toime eest. Lisaks on C-vitamiin oluline organismi vastupanuvõime tõstmiseks, väsimuse ja stressi peletamiseks, ühendavate kudede moodustamiseks nahas ja luudes ning tervete hammaste ja igemete tagamiseks.

Meie organism ei tooda ise C-vitamiini ning seetõttu tuleb see saada toidust või võtta lisaks C-vitamiini preparaate. Parimateks C-vitamiini allikateks on tsitruselised, brokkoli, paprika, erinevad marjad, kiivi, tomat, spinat, kapsas.

Aitab külmetusest kiiremini taastuda

Erinevad uuringud on tõestanud, et tavapärasest suuremad annused C-vitamiini (1000 mg – 2000 mg päevas) aitavad külmetuse sümptomeid leevendada ning haiguse kestust lühendada. Selleks soovitame haiguse esimestel päevadel võtta näiteks kolm korda päevas 500 mg C-vitamiini.

C-vitamiin kui tugev antioksüdant

Antioksüdandid on toitained, mis blokeerivad osa vabade radikaalide tekitatavatest kahjustustest. Vabad radikaalid tekivad siis kui keha lagundab toitu või kui ta puutub kokku tubakasuitsu või kiirgusega. Vabade radikaalide kogunemine aja jooksul on just see, mis suuresti vastutab vananemisprotsessi eest. Lisaks mängivad vabad radikaalid suurt rolli erinevate haiguste tekkes (näiteks artriit, südamehaigused jms).

Tugevdab juukseid

Lisaks sellele, et C-vitamiin on väga tugev antioksüdant, aitab selle vees lahustuva vitamiini lisamine juuksehooldustoodetele muuta juuksed puhtaks ja läikivaks. Selleks sobib ideaalselt C-vitamiini pulber, mida saab lisada kodustele juuksehooldustoodetele.

Aitab kiiremini treeningutest taastuda

Võttes C-vitamiini 400 mg mõned päevad enne ning pärast rasket treeningtsüklit, aitab see vähendada lihasvalu ning kiirendada lihaste taastumist. Tuleks meeles pidada, et C-vitamiini tuleks kasutada kindlasti ka enne treeningut, ainult treeningujärgne kasutamine ei ole uuringute järgi tulemusi andnud.

Allikad:

Jane Hart, MD Parents: Tips for Preventing Winter Illness (Ther Adv Respir Dis2010;4: 271-8)

Kimberly Beauchamp, ND “Get Over Your Cold Faster”

Suzanne Dixon, MPH, MS, RD “Best Supplements Before, During, and After Exercise”

Aisle7. All rights reserved. Aisle7.com