Taimsed steroolid – olulised tervisliku kolesteroolitaseme säilitamiseks!

Mis need on?

Steroolid on taimedes ja loomades leiduv ühendite rühm, mis on vajalikud paljude funktsioonide täitmiseks. Peamiselt leidub neid rakkude plasmamembraanis, kus nad on olulised raku struktuurile, toimivad hormoonide eelkäijatena ja osalevad ka signaali ülekandes. Kõige levinum sterool inimese organismis on kolesterool. Kolesterool on oluline komponent rakkude struktuuris ning mängib üliolulist rolli vitamiin D ning sapphapete sünteesis. Taimedes on kõige põhilisemateks steroolideks beeta-sitosterool, kampesterool ja stigmasterool. Neid ühendeid leidub looduslikult paljudes inimeste poolt tarbitavates taimedes ja nende struktuur on kolesterooliga väga sarnane.

Toimemehhanismid

Kolesterool jõuab meie seedesüsteemi kahte peamist teed pidi: tarvitatavast toidust ning sapipõie poolt eraldatavast sapist. Kuna taimsetel steroolidel ning kolesteroolil on sarnased struktuurid, “võistlevad” nad omavahel selle üle kumb saab soolestikus imenduda. Erinevad uuringud on tõestanud, et just see võistlus aitab suuresti vähendada kolesterooli imendumist, mis toob endaga kaasa märkimisväärse seerumi kolesteroolitaseme languse.

Imendumise pärssimist peetakse traditsiooniliselt ainsaks taimsete steroolide toimemehhanismiks. Kuid hiljutised andmed annavad põhjust arvata, et seal on veel mitmeid teisi mehhanisme. Mõned uuringud on näidanud, et taimsete steroolide intravenoossed annused võivad samuti vähendada seerumi kolesterooli taset, näidates sellega, et steroolid võivad mõjutada kolesterooli taset sõltumata sellest, kas nad satuvad soolestikku või ei. Arvatakse ka et taimsed steroolid võivad mõjutada teatud rakke ja valke, mis osalevad kolesterooli sünteesis ja transpordis.

Olulisus

Taimsed steroolid on efektiivsed halva kolesteroolitaseme alandamises, sõltumata täpsest toimemehhanismist. Setõttu on neil potentsiaal olla ohutu ja tõhus vahend probleemi jaoks, mis mõjutab miljoneid inimesi kogu maailmas, sest just kõrge kolesterool on üks peamisi kardiovaskulaarsete haiguste põhjustajaid.

Hea ja halb kolesterool

Madala tihedusega (LDL – low density lipoprotein) ehk “halb” kolesterool jõuab kõikidesse keharakkudesse, seehulgas veresoonte seintesse, kus asub veresoonte seinu “parandama”, kuid suures koguses põhjustab hoopis veresoonte kahjustumist ja kolesteroolinaastude teket, mis võib viia veresoonte ahenemiseni.

Kõrge tihedusega lipoproteiin (HDL – high density lipoprotein) ehk “hea” kolesterool võtab üleliigse kolesterooli, viib selle tagasi maksa ning ei lase arterite seintele koguneda.

Kui lähete enda kolesteroolitaset mõõtma, tuleb kindlasti mõõta hea, halva ning üldkolesterooli taset. Kõrgenud üldkolesterool viitab asjaolule, et hea ja halva kolesterooli suhe on paigast ära.

Toitumine ja toidulisandid

Taimseid steroole ja stanoole leidub looduslikult taimsetes õlides, teraviljades, pähklites ja seemnetes. Kuid neid esineb nendes üpriski madalates kogustes ning enamik inimesi ei tarbi neid toiduaineid vajalike annuste saamiseks piisavates kogustes. See on viinud nö funktsionaalsete toitude arendamiseni – juurviljamäärded, piima- ja jogurtijoogid, millele on lisatud taimseid steroole ja stanoole. Kuigi need tooted sisaldavad sageli steroole ja stanoole üpris kõrgetes kogustes, on need tooted üldiselt kallimad kui steroolidega rikastamata tooted ning see võib paljudele tarbijatele takistuseks osutuda.

Alternatiivne valik neile, kes soovivad oma kolesteroolitaset toitumisega kontrolli all hoida, on toidulisandite tarvitamine. Toidulisandid võivad olla väga heaks valikuks alternatiivsete toitude asemel, sest tarbija ei pea oma toitumist muutma ning tihti võib nende tarvitamine kujuneda ka soodsamaks kui steroolidega rikastatud toiduained. Lisaks on uuringud näidanud, et taimsete steroolide toidulisandid on sama efektiivsed funktsionaalsed toidud.

Steroolide ja stanoolide vorm ning allikas

Üldiselt sisaldavad rikastatud toidud, näiteks võided ja jogurtijoogid, taimseid stanoole, samas kui tableti kujul olevad toidulisandid sisaldavad selle asemel sageli taimset steroole. Kuid Ras et al. poolt läbi viidud metaanalüüs (2014) näitas, et steroolide ja stanoolide efektiivsuses pole vahet.

Lisaks ei paista steroolide ja stanoolide allikas vähendavat nende halva kolesterooli vähendamise võimet. Kuigi seda valdkonda pole laialdaselt uuritud, on mõned uuringud näidanud, et erinevatest allikatest pärit steroolide ja stanoolide efektiivsuses pole märkimisväärset vahet.

Seega ei mängi rolli steroolide ja stanoolide allikas ning vorm, vaid tuleb mõelda praktilistele aspektidele – kas eelistate tarbida tableti kujul toidulisandit või rikastatud võileivamääret või jogurtijooki. Kumb neist tagab tarvitamise kindlama järgimise ning kui hind on oluliseks faktoriks, siis kumma tarvitamine on pikemas plaanis soodsam.

Üks oluline faktor, mida tuleks samuti kaaluda, on kas toodet tuleb tarvitada koos toiduga ning allaneelamise ajastus. Seda valdkonda on laialdaselt uuritud ning on leitud, et taimsete steroolide tarvitamine samaaegselt koos toiduga on näidanud suuremat LDL kolesteroolitaseme langust kui steroolide tarvitamine ilma toiduta. Tarvitamise sagedus mängib samuti olulist rolli – tihedamini kui kord päevas manustamine on näidanud paremat tulemust kui üks doos päevas.

Kas taimseid steroole võib koos ravimitega tarvitada?

Uuringud on näidanud, et taimsete steroolide tarvitamine koos kolesterooli alandavate statiinidega on ohutu ja efektiivne. Steroolidel on statiinidest täiesti erinev toimemehhanism ning uuringutega on kindlaks tehtud, et nende koos tarvitamine on kolesterooli alandamises efektiivsem kui lihtsalt statiinide doosi tõstmine.

Tähelepanu: kui tarvitate kolesterooli alandavaid ravimeid, konsulteerige kindlasti enne taimsete steroolide tarvitamist enda arstiga.

Allikas: Lamberts Healthcare Ltd