Liigeste tervis

Liigesepõletik ja -valud ei kimbuta ainult eakamaid inimesi, vaid võivad tekkida palju nooremas eas. Alljärgnevas artiklis anname nõu, mida teha osteoartriidi, reumatoidartriidi ning teiste põlve valulike protsesside korral.

Osteoartriidi all kannatavatel inimestel kaotavad liigesed järk-järgult kõhre (sile, geelilaadne lööke neelav materjal), mis takistab külgnevate luude puudutamist. Kõige sagedamini mõjutatavad kehaosad on sõrmed, põlved, puus, kael ja selg. Algus on sageli järk-järguline ning seda iseloomustab kerge liigeste jäikus ja valu, eriti hommikuti või peale pikali olemist.

Reumatoidartriit on krooniline haigus, mille korral kõhre ja muud luudes ja nende ümbruses olevad koed muutuvad põletikuliseks ja kahjustatuks. Esialgseteks sümptomiteks on väsimus, kaalulangus, madal palavik ja / või liigeste jäikus, millele järgnevad mõne nädala pärast punased ja valulikud turses liigesed (randmed, sõrmed, põlved, pahkluud ja jalad), mis võivad tunduda soojana.

Osteoartriit võib olla põhjustatud aastakümnete pikkusest liigeste kulumisest,ehkki rolli võivad mängida ka geneetilised tegurid, liigne kehakaal ja häired keha võimekuses kõhre parandada. Reumatoidartriidi korral ründab immuunsüsteem keha enda liigeseid ja sellega seotud kudesid – nn autoimmuunreaktsioon. Mõnel inimesel võib see põletikuline seisund, mis ilmneb sageli vanuses 20-40 aastat, olla geneetilise eelsoodumuse tulemus.

Ehkki artroosil ja reumatoidartriidil on erinevad põhjused, on nende raviks kasutatavates toidulisandites palju sarnasusi.

Glükoosamiin

Glükoosamiin on tervisliku kõhre – liigeseid vooderdava sileda koe – säilitamiseks hädavajalik. Glükoosamiini toidust ei saa, seega kui meie keha ei suuda toota piisavalt looduslikku glükoosamiini, on toidulisand kasulik liigeste liikuvuse säilitamiseks.

Üks hiljutine uuring näitas, et glükoosamiin võib olla eriti kasulik põlveliigese artriidi puhul. Kahes varasemas uuringus leiti, et glükoosamiin oli vähemalt sama efektiivne kui ibuprofeen paljude erinevate artriidisümptomite leevendamiseks.

Kuigi glükoosamiini on saadaval erinevates vormides, on uuringutes korduvalt ja edukalt kasutatud just glükoosamiinsulfaadi vormi. Selle imendumise määr on erakordsed 90–98%. Soovitatav annus on 1500 mg glükoosamiinsulfaati (vastab 2000 mg glükosamiinsulfaadile 2KCl) päevas.

Tasub meeles pidada, et glükoosamiin vajab parimaks toimeks ka teisi komponente.

Kondroitiin

Kondroitiinsulfaat on oluline kõhre struktuurne komponent. Arvatakse, et kondroitiin meelitab vedelikku kõhretesse ja see suurendab nende elastsust. Arvatakse, et see pärsib ka kõhre lagundavaid proteolüütilisi ensüüme.

Peale mitmeid positiivseid uuringuid on kondroitiinsulfaadist saanud väga populaarne toidulisand ning tavaliselt kombineeritakse seda glükoosamiiniga, kuna need ühendid toimivad küll erinevalt, kuid teineteist täiustavalt.

MSM

Metüülsulfonüülmetaani (MSM) peetakse samuti glükoosamiini täiuslikuks partneriks. See on kõhre üheks põhikomponendiks ja mängib olulist rolli liigeste tervises.

Kuna MSM-il on tugev põletikuvastane toime, kasutatakse seda tihti artriidi põhjustatud vaevuste leevendamiseks.

Soovitatav annus on 1000 mg MSM päevas.

Kurkum

Kurkumi peamine aktiivne koostisosa on kurkumiin, mida leidub taime juures ja see on see osa, mis on vastutav selle erekollase värvi eest.

Uuringud on näidanud, kuidas kurkumi aktiivsed koostisosad – kurkumiinid – võivad pärssida põletikulistes reaktsioonides osalevaid ühendeid. Sellest tulenevalt soovitatakse kurkumit kombineerida sageli glükoosamiinsulfaadiga, et võidelda selliste liigeseprobleemide nagu jäikus.

Üha enam lisatakse kurkumit ka seljaprobleemide ravimite koostisesse. Kuid väga paljud nendest toodetest sisaldavad kurkumit väga väikeses koguses. Selleks, et temast oleks ka kasu, peaksite tarvitama kurkumi juure ekstrakti kujul, mistõttu on oluline kasutada kõrge tugevusega toodet. Uuringutes kasutatakse tavaliselt 500 mg juurekstrakti, mis on standardiseeritud 95% kurkumiinide saamiseks.

Kalaõli

Kalaõli kasulikud koostisosad on kaks rasvhapet: EPA ja DHA. Need on oomega-3-rasvhapped, mis kliiniliste uuringute põhjal on olulised liigeste liikuvuse säilitamisel.

Kompleksses protsessis muundatakse EPA ja DHA prostaglandiinideks, millel on põletikuvastane toime. Uuringud näitavad, et kahjustatud liigese liikumiseks vajame me päevas suurusjärgus 2-3 grammi kalaõli lisandeid.

Uuringud on ka näidanud, et reumatoidartriidiga patsientidel, kes tarvitavad igapäevaselt kalaõli toidulisandeid, esineb vähem tundlikke liigeseid ja vähem hommikust liigeste jäikust. Esimesi paranemisi täheldati tavaliselt 12 nädala pärast ja see suurenes veelgi pärast 18–24-nädalast toidulisandi tarvitamist.

Oomega-3-rasvhappeid uuritakse ka seetõttu, et nende saamine toidust on paljude inimeste puhul langenud piisavalt madalale, et nende tervist mõjutada. Seetõttu on soovitatav süüa üks kord nädalas mõnda õlist kala, näiteks makrelli, ja paljud toitumisspetsialistid on arvamusel, et seda peaks kaks või kolm korda nädalas.

Bromelaiin

Bromelaiini teatakse rohkem seedimise toetajana, kuid hiljutised uuringud on aga paljude ekspertide tähelepanu pööranud selle kasutamisele liigeste tervise toetamisel. Arvatakse, et bromelaiin pärsib põletiku ja valuga seotud prostaglandiinide tootmist organismis, soodustades samas põletikuvastase toime moodustumist.

Bromelaiin võib hästi toimida ka siis, kui seda tarvitada koos kurkumiga, seega on soovitatav neid kahte üheaegselt tarvitada. Bromelaiin aitab kurkumis sisalduva toimeaine kurkumiini imendumist.

Selleks, et temast oleks ka kasu, tuleks tarvitada toodet, mis sisaldav vähemalt 1000 toimeühikut (GDU).

Multivitamiinid ja -mineraalid

Kalaõlis leiduvate rasvhapete muundamiseks on mitmed toitained (nt B-vitamiinid ja tsink) väga vajalikud . Seepärast on soovituslik rasvhapete toidulisandite kõrvale võtta ka suure tugevusega vitamiinide ja mineraalide kompleksi.

C-vitamiin

C-vitamiini on vaja kollageeni tootmiseks. Kollageen on valk, mis moodustab sidekudesid nagu sidemed, kõhred ja lihased. Lisaks näivad kõhrerakud sõltuvat suurest C-vitamiini kontsentratsioonist. See on ka antioksüdant, mis on vajalik rakkude, sealhulgas liigeste rakkude, kaitsmiseks kahjustuste eest.

Meie igapäevane C-vitamiini vajadus on suurem kui mis tahes muu vees lahustuva vitamiini puhul. Ideaaljuhul tuleks C-vitamiini võtta väikestes kogustes kogu päeva ja öö jooksul, sest see kaob organismist väga kiiresti. Kuid see pole eriti praktiline, mistõttu on soovitatav tarvitada pikendatud vabanemise tehnoloogial valmistatud tablette, kus C-vitamiin vabanemine toimub järk-järgult umbes 6-8 tunni jooksul peale manustamist. See omakorda muudab toote kauem toimivamaks, praktilisemaks ja mugavamaks.

Rakke, sealhulgas liigeseid saab kaitsta ka teiste antioksüdantide, näiteks E-vitamiini, abil. Soovitatav annus on 400 IU üks kord päevas.

Ingver

Sellel mitmekülgsel juurel on uskumatu hulk rakendusi, mis on inimkonnale kasulikuks osutunud. Eelkõige on ingver tuntud oma kasulikkuse poolest paljude seedetrakti kaebuste korral. Hiljuti on ingver aga hakanud populaarsust koguma liigeste tervise hoidmise eesmärgil.

Üks uuring näitas, et 2/3 põlveliigese artroosiga inimestest, kes said ingveri tablette, teatasid valu leevenemisest – oluliselt rohkem kui platseebot tarvitanud inimesed.

Soovitatav päevane annus on võrdne 14 grammi värske ingverijuurega. Toidulisandina tarvitamine säästab segadusest ja mässamisest, mis kaasneb värske ingverijuure ettevalmistamisega.

Juhend liigeste tervise heaks

ToitainedSoovitatav päevane annus
Glükoosamiin

1500 mg glükoosamiinsulfaati.  Samaväärne 2000 mg glükosamiinsulfaadiga 2KCl päevas.

Kondroitiin

300 mg kondroitiini. Tarvitada kombinatsioonis glükoosamiiniga.

MSM1000 mg. Eelistage looduslikust allikast pärit MSM toidulisandit.
Kalaõli1100 mg puhast kalaõli 2-3 korda päevas. Tarvitage kalaõli, mis annab garanteeritud tasemeks 700 mg oomega-3-rasvhappeid ja milles on EPA ja DHA tase vastavalt 360 mg ja 240 mg.
Vitamiinide ja mineraalide kompleksLaia toimespektriga multivitamiinide ja mineraalide kompleks. Kalaõlis leiduvate rasvhapete muundamiseks on vajalik mitmeid toitaineid, sealhulgas B-vitamiine ja tsinki. Seetõttu on soovitatav tarvitada kõrge toimainete sisaldusega kompleksi.
Kurkum500 mg juureekstrakti 1-2 korda päevas. Tarvitage kurkumit, mis on standardiseeritud sisaldamaks 95% kurkumiine.
BromelaiinEsimesel nädalal 400 mg 3 korda päevas (1 iga toidukorra vahel). Peale seda 400 mg päevas säilitusannusena 3-6 kuud. Ensüümi aktiivsuse tase peab olema 1000 GDU.
C-vitamiin1000 mg C-vitamiini päevas. Pikendatud vabanemise tehnoloogial valmistatud tablettidel on kauakestvam toime.
Ingver120 mg standardiseeritud ektstrakti. Võrdne vähemalt 14 g värske ingverijuurega.

Privacy Preference Center

    Tule punti!

    Kaotada pole Sul midagi, aga võita on:

    • kuuled esimesena sooduskampaaniatest;

    • saad personaalseid pakkumisi ja soodustusi, mida mujal ei avaldata;

    • jagame spetsialistide nõuanded toidulisandite valikul ja tarvitamisel;

    • ja palju, palju muud.

    Smaily Newsletter