Kas Sinu laps vajab toidulisandeid?

 Lastel, kes toituvad tervislikult (rohkelt täisteratooteid, värskeid puu- ja juurvilju), ei ole tarvis igapäevaselt multivitamiine tarvitada. Kuid kui paljud lapsed aga toituvad tervislikult? Isegi juhul, kui lapsevanemad üritavad järgida kõiki tervisliku toitumise juhiseid, on selge, et lapsed jäävad lasteks ning võivad eelistada siiski kõrge suhkru- või rasvasisaldusega toite, mille vitamiinide ning mineraalide sisaldus on väga väike.

Kas vitamiinide ja tervisliku toidu vahele saab panna võrdusmärgi? 

Mitmed uuringud on näidanud, et kombinatsioon täisväärtuslikust toidust ning kvaliteetsest toidulisandist on parim lahendus. Põhjuseks on asjaolu, et teatud vitamiine ei saa tavatoidust piisavas koguses, kuid kasvav laps vajab mõningaid vitamiine oluliselt rohkem kui täiskasvanu. Ei tohiks aga unustada toitumise tähtust, sest ainult toidulisanditest ei piisa. Teoreetiliselt saaksime ka toidulisanditest kogu vajaminema vitamiinide / mineraalide / aminohapete koguse kätte, kuid sellisel juhul ei teki lapsel normaalseid toitumisharjumusi.

Kas mu laps vajab multivitamiini?

Normaalse toitumise puhul ei ole multivitamiinide lisatarbimine otseselt vajalik, kuid arvestades, et toiduainete töötlemise käigus vähenevad vitamiinide ning mineraalide kogused, oleks siiski lastel soovitav multivitamiine tarbida. Lastele (ja ka täiskasvanule) multivitamiine valides tuleks kindlasti eelistada kõrgkvaliteetseid tooteid, sest ainult sellisel juhul saate olla kindlad, et toode on ohutu ning kõik, mis sildil kirjas, selles tootes ka sisaldub. Lastel, kes võtavad igapäevaselt multivitamiine, on tuvastatud IQ testide tulemuste paranemine võrreldes nendega, kes ei tarvita. Siiski ei saa põhjapanevaid järeldusi antud uuringute põhjal teha.

Kas mu laps vajab vitamiin B12 lisandeid? 

Vitamiin B12 puudujääk võib tekitada tõsiseid ja pöördumatuid närvikahjustusi ning aneemiat. Piisavas koguses B12 vitamiini saab ainult loomse päritoluga toitudest (kala, linnuliha, munad, piim ja piimatooted). Lapsed, kes söövad vaid taimset toitu,  peaksid võtma vitamiin B12 lisandeid. Enamik laste vitamiine sisaldavad piisavas koguses vitamiini B12. Soovituslik kogus lastele vanuses 1 – 3 aastat on 0.9 mcg päevas; lastele vanuses 4 – 8 on koguseks 1.2 mcg päevas; lastele vanuses 9 – 13 on soovituslik 1.8 mcg päevas. Noorukid (vanus 14 – 18) – 2.4 mcg päevas.

Kas mu laps vajab vitamiin D lisandit? 

Inimesed, kes saavad geograafilise asukoha tõttu vähe päikesevalgust, võivad kannatada D-vitamiini puuduse all. D-vitamiini on vaja luude moodustumiseks ning rahhiidi ennetamiseks. Vastsündinutele soovitatakse kolmandast-neljandast elupäevast anda 10 μg (=400 IU) päevas. 1-12. aastased võiksid võtta 10–20 μg päevas (=400–800 IU) ning 12-18.aastased 15–20 μg (=600–800 IU) päevas. Eriti oluline on D-vitamiin imikutele kuni 2. eluaastani (luude ja hammaste areng) ning puberteedieas noorukitele (peamine luude kasvamise periood).

Kas rasvhapete lisandid on vajalikud? 

Rasvhapped on vajalikud aju ja närvisüsteemi arenguks. Lisaks on nad vajalikud terve südame ning naha arenguks ning säilimiseks.  

Millal peaksid arstiga konsulteerima? 

Ohutuse huvides on esmatähtis, et toidulisandeid ning ravimtaimi tarbitakse vanusele sobivates kogustes. Hoolimata sellest, et suurem osa toidulisandeid on saadaval käsimüügis, on kindluse mõttes soovitatav enne tarvitamist konsulteerida apteekri või arstiga.

Allikas: Jeremy Appleton (ND, CNS) on litsentsitud neuropaatia arst ja sertifitseeritud toitainete spetsialist. Ta on pikaajaliselt töötanud teaduslikes toidulisandite valdkondade tööstuses ja on õpetanud toitumise alal Neuropaatilise Meditsiini Rahvusvahelises Kolledžis (National College of Naturopathic Medicine). Dr. Appleton koos Stanley W. Jacob-ga on raamatu MSM: Lõplik Juht (MSM: The Definitive Guide (Topanga, Freedom Press, 2003)) autor. Ta on endine publikatsiooni Tervisemärkmed (Healthnotes) vanem teadur ja toimetaja ning viimassese pidev kirjutaja.