Kaitse oma silmanägemist lehtköögiviljadega!

Uuringud näitavad, et spinatit, kapsast, lehtkapsast ning teisi luteiini- ja zeaksantiinirikkaid toite söövatel inimestel on väiksem risk haigestuda vananemisega seotud maakula degeneratsiooni ehk silmapõhja lupjumisega seotud silmahaigusesse.   

Meie silmanägemine on vägagi haavatav vananemise poolt, vähenedes paljude jaoks just hilisemas eas. Tihtipeale on see põhjustatud vananemisega seotud silmapõhja lupjumisest. Uus uuring, mis avaldati Optemetry’s, kinnitab, et kindlad toitained aitavad seda haigust pidurdada.    

Selles uuringus toodi välja, et karotenoid (kollane pigment) zeaksantiin parandas nägemist silmapõhja lupjumist põdevate vanemate meeste puhul ning tulemus oli võrreldav rohkem tuntud karotenoidi luteiini mõjuga. Nii zeaksantiini kui ka luteiini leidub värvilistes puu- ja juurviljades, eriti tumedates lehtköögiviljades nagu spinat ja lehtkapsas. 

Karotenoide sisaldavad toidulisandid parandavad silmanägemist  

Keskendume uuringule, mis hõlmas 60 vanemat inimest kerge kuni mõõduka silmapõhja lupjumisega. Kõik osalejad, peale kolme, olid meessoost ning keskmine vanus oli 75. aastat. Osalejad jagati kolme gruppi: üks grupp sai 8 mg zeaksantiini päevas, teine grupp 8 mg zeaksantiini ja lisaks 9 mg luteiini päevas, ning kolmas grupp sai 9 mg luteiini päevas. Visuaalseid teste tehti uuringu alguses ning edasi 4, 8 ja 12 kuu möödudes.  

Uuringu läbiviijad täheldasid järgmist:  

  • Pigmendi kogus maakulas suurenes madalalt tasemelt normaalse tasemeni kõigis kolmes grupis. Kõrgemad maakula pigmendi kogused peaksid kaitsma võrkkesta päikese kahjustava toime eest.  
  • Nägemise teravus kõrge kontrastsusega tingimustes (nt ere valgus), paranes enim zeaksantiini tarbinute grupis. Samal ajal luteiini grupis suudeti kõige rohkem eristada kujundeid madala kontrastsusega tingimustes. 
  • Mehed, kes tarvitasid vaid zeaksantiini või luteiini, parandasid nägemistestide tulemusi rohkem kui mehed, kes said mõlemat karotenoidi korraga. Uuringu autorid arvasid, et ebaloomulikult madal luteiini ja zeaksantiini suhe (1:1, võrrelduna 5:1 taimedes) mida uuringus kasutati, võis olla tulemi põhjuseks. Luteiini ja zeaksantiini suhte mõju imendumisele ja ainevahetusele ei ole veel selge. 

Pigmendid nägemist tootvates rakkudes 

Uuringu autorid juhtisid tähelepanu sellele, et zeaksantiin suurendas silmanägemise neid osi, mis olid seotud võrkkesta koonusrakkude funktsioonidega – rakud, mis looduslikult koondavad pigmenti. Luteiini koondatakse võrkkesta Rod rakkudes (kepikesed) ning luteiini tarvitanud mehed kogesid kõige rohkem kasu just nendele nägemise aspektidele, mille eest vastutavad Rod rakud. Uuringust järeldati, et kuigi luteiini ja zeaksantiini toimetes on silmapõhja lupjumisega meeste puhul mitmeid kattuvusi, siis nad pigem on üksteist täiendavad.  

“Me usume, et silmapõhja lupjumisega patsiendid võivad soovida parandada nägemist karotenoididega,” ütlesid uuringu autorid.  

Ära unusta süüa lehtköögivilju! 

Sa saad aidata kaasa ja ennetada vanenemisega seotud ja nägemist halvendavat silmapõhja lupjumist järgmiselt:  

  • Söö zeaksantiin ja luteiini sisaldavaid toite. Uuringud on tuvastanud, et spinatit, kapsast, lehtkapsast ning teisi luteiini- ja zeaksantiinirikkaid toite söövatel inimestel on väiksem risk haigestuda vananemisega seotud silmapõhja lupjumisse kui inimestel, kes neid toite väldivad.  
  • Kanna kaitsvaid päikeseprille. Päikesevalguse käes olemine suurendab kahjustusi silmadele, mis võib edasi viia silmapõhja lupjumiseni.  
  • Söö regulaarselt kala. Esialgsed uuringud väidavad, et süües nädalas rohkem kui korra kala,  aitab see vähendada silmapõhja lupjumise teket.  
  • Tarvita antioksüdante sisaldavaid toidulisandeid. Antioksüdandid nagu tsink, seleen ning C- ja E- vitamiind kaitsevad vananevaid silmi.  

Allikas:  Aisle7. All rights reserved. Aisle7.com